
Как един лош служител може да провали цял екип
- Мениджмънт
- Източник: hbr.org
- Автор:

Лошите служители влияят на добрите, а не обратното.
Една стара поговорка казва, че една гнила ябълка може да съсипе цялата кошница. Това важи и за служителите.
Изследване на Harvard Business Review доказва, че дори най-верните служители са по-склонни да извършат нещо нередно, ако работят заедно с нечестен човек. Приятно е да си мислим, че честните служители ще повлияят на нечестните, но това рядко се случва в действителност. По-често се случва обратното - по-вероятно е да се научим на лоши, отколкото на добри практики от колегата.
Мениджърите трябва да са наясно, че един сътрудник със съмнителна репутация няма да се ограничи в порочните си практики и ще повлияе на поведението на колегите си. Ако бъдат подценени тези ефекти на разпространение, няколко некачествени служители могат да заразят иначе здрава корпоративна култура.
Историята и настоящето често ни правят свидетели на недобросъвестно професионално поведение. За да проверят доколко е „заразно" то, HBR се фокусират върху сливанията на компании за финансови консултации, които притежават множество клонове. В резултат финансовите съветници започнали да работят с нови хора, които съответно се запознали с техните идеи и модели на поведение. Така било установено, че случаите на недобросъвестно поведение сред финансовите съветници са с 37% повече в случаите, когато те са били в контакт с нов колега. Този резултат предполага, че неправомерното поведение има социален множител 1,59 - всеки случай на злоупотреба води до 0,59 нови случая.
Сътрудниците могат да се държат по определен начин не само поради „ефекта на средата“, при който работниците се учат на поведение или социални норми един от друг, но и защото са се сблъскали с едни и същи стимули, или защото хората, които са склонни към едни и същи решения, предпочитат да работят заедно. Изследването установява и че влиянието на колегите е по-силно изразено, ако те принадлежат към една и съща етническа група.
Ако разберат защо служителите извършват едно и също нарушение, мениджърите могат да предотвратят неправомерно поведение, а също да развият знанието за това как възниква корпоративната култура и как мениджърите могат да я формират.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Производството на компютри в Русия се е увеличило на фона на заместването на вноса

Неудържимият възход на електромобилите BYD

Руски атаки срещу Киев оставиха най-малко 8 жертви и повече от 70 ранени

Българи във Великобритания са отличени за принос в британската технологична индустрия

Серия земетресения разлюляха Истанбул (обновена)

Tesla със 71% спад на печалбите за първото тримесечие

Със смъртта на папа Франциск Аржентина осиротя

Проблеми с туристически резервации по празниците?

DHL Express „отряза” потребителите от САЩ
КЕШ клуб
300
3 000
30 000