Търговската война между САЩ и Китай върви в стил „око за око”

Търговската война между САЩ и Китай върви в стил „око за око” Снимка: harici.com.tr

И двете страни търсят съюзници

Докато китайският лидер Си Дзинпин се обърна към ЕС за общ отпор на митническата политика на САЩ и в момента разширява търговските връзки на Китай в Югоизточна Азия, с акцент към Виетнам, американският президент Доналд Тръмп обеща да облекчи митата за повече от 70 държави, при условие, че скъсат търговските си връзки с Пекин

За плановете на Тръмп да убеди правителствата им съобщават осведомени източници пред Wall Street Journal (WSJ). Според тях при преговорите с въпросните държави Вашингтон ще поиска те да забранят базите на китайски компании на тяхна територия и съответно – търговските доставки чрез тях, както и да спрат „да поглъщат евтините китайски стоки“.

Към всяка от тези страни Белият дом ще приложи и специфични изисквания, в зависимост от страната и икономическите ѝ връзки с Китай, Един от авторите на този подход е министърът на финансите на САЩ Скот Бесент, който разчита стратегияма му да отслаби китайската икономика като я изолира и принуди Пекин да отстъпи в търговската война със САЩ, отбелязват източници на WSJ.. 

В разговор пред Fox News за Панамския канал самият Тръмп също намекна, че може да приложи такава стратегия, по-точно, че ще накара страните да избират между САЩ и Китай”. Пресслужбата на Белия дом на свой ред призова Пекин да преговаря, тъй като САЩ не се нуждае от сделка, докато Китай има нужда „от това, което имаме – американския потребител“.

Тази позиция може да не е съвсем точна, при положение, че пазарът на китайски стоки в САЩ формира едва 2% от БВП на Китай. Същевременно Пекин вече спря износа на редкоземни метали, докато Тръмп се опитва да сключи сделка с Украйна като алтернативен източник на ценните суровини. 

Вчера Китай замрази и планираните покупки на над 170 самолета Boeing, които китайските авиокомпании трябваше да закупят до 2027 г. Новината срина акциите на самолетостроителя с близо 4.5%, но по-късно загубите почти се възстановиха, стимулирани от голямото търсене на самолети. 

Решението на Китай е пряк резултат от 125% мита, които Пекин наложи в отговор на митническата експанзия на САЩ. При тези условия цената на самолетите Boeing се удвоява, т.е., покупката им става непрактично решение за китайските авиопревозвачи, посочва Bloomberg.

Други анализатори коментират, че Boeing се е озовал „между шамарите” на двете най-големи икономики в света, губейки достъп до един от най-големите авиационни пазари. Airbus е основен износител на самолети за Китай, но за Boeing китайският пазар остава жизненоважен. Според прогноза на Airbus, до 2043 г. китайската авиация ще разполага с над 11 000 самолета, 9 500 от които ще бъдат нови доставки

Същевременно Airbus разполага с две производствени бази за сглобяване на тяснофюзелажни самолети в град Тиендзин, близо до Пекин, докато Boeing има т. нар. център за завършване и доставка в Китай, но не и производствена линия. В крайна сметка не е трудно да се предвиди кой може да се възползва от хода на Пекин да спре покупките на машини Boeing. 

Междувременно Пекин обеща държавна подкрепа на китайските авиопревозвачи, за да преодолеят недостига на самолети, а китайското външно министерство подчерта в изявление, че страната е отворена за бизнес „чрез ръкостискане, а не чрез юмручен бой, чрез събаряне на стени, а не чрез поставяне на бариери, чрез връзки, а не чрез разединение”.

Пекин обяви добър икономически растеж за първото тримесечие, но предупреди, че очаква трудности - поне малкият бизнес в Китай вече ги усеща. САЩ все още не огласяват "ползата" от митническата политика на Тръмп, но е факт,  че последното развитие на отношенията с Китай застрашава пазара на труда не само в двете страни

Междувременно цените в САЩ вървят нагоре, хаосът на борсите продължава, докато Департаментът за правителствена ефективност на Мъск се развихря, уволнявайки нови и нови служители. Поне засега митническата политика на Тръмп не прави Америка нито „отново велика”, нито „отново богата”. Прекият резултат по-скоро е преразпределяне на глобалния пазар с непредвидими последствия, но определено без победител

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: