АББА вдигнаха продажбите на грамофонни плочи в Обединеното кралство

АББА вдигнаха продажбите на грамофонни плочи в Обединеното кралство Снимка: horizonsmusic.co.uk

Албумите на възродилата се шведска група, Адел и Ед Шийрън, вкараха музикалния винил в топ-5 милиона за 2021 г.

Това се случва за първи път от 1991 г. – черната плоча съставлява почти една четвърт от закупените албуми на Острова, като най-продаваният е „Воаяж” на АББА. Винил-форматът напредва за 14-та поредна година, като спрямо 2020 г. скокът е с 8%, въпреки сериозните трусове в производството, причинени от комбинацията Covid-19, проблемите с доставките, недостиг на работна ръка и суровини като PVC и хартия. Към това се прибави и допълнително задръстване на производството, причинено от предварителните поръчки за новия албум на Адел, ”30” - но нейната заявка за производството на 500 000 плочи е едва 0,3% от издадените винили тази година. 

Но в крайна сметка завръщането на Адел беше засенчено от това на АББА, които изненадаха света през септември, обявявайки първия си албум с нов материал след повече от 40 години пауза. Озаглавен Voyage, през първата седмица на Острова албумът се продаде в 29 891 екземпляра, след обширна кампания за предварителни поръчки, която предостави на феновете ранен достъп до билети за виртуалните концерти на шведите през следващата година. Междувременно, според Official Charts Company, Voyage е най-бързият продаващия се  винил от началото на милениума. 

Продажбите на компактдискове продължиха да падат. Продадени са едва 14 милиона диска - най-ниската цифра от 1988 г., но все пак спадът процентно е по-малък – около 12%, при над 30% през 2020. Това е отчасти, защото меломаните на средна възраст, които харесват изпълнители като АББА и Адел, предпочитат компактдиска.

Продажбите на касети, макар и да са малка част от музикалния пазар, също се увеличиха за девета поредна година. Окончателните данни за 2021 г. клонят към около 190 000 продадени ленти, което е с около 20% повече на годишна база. Това е най-успешната година за касетите от 2003 г., но съживяването им може би е по-скоро резултат на маркетинг, отколкото реален интерес към този звуконосител. Повечето изпълнители вече предлагат касети с автограф на официалните си уебсайтове, често в пакет с CD или винил на същия албум, така че феновете обикновено нямат друг избор, освен да приемат касетата като част от пакета.

Но каквито и цифри да бележат физическите звуконосители, те са далеч от популярността на стрийминга, който през 2020 г. обхвана 80,6% от музикалния пазар. Но албумите във формат CD и винил имат ключова роля за класацията на изпълнителите. Въпреки това се смята, че пазарният дял на стрийминга се е увеличил още през тази година, но окончателните цифри ще станат ясни в началото на следващата.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: