Анти-черен петък
- Икономика
- Текст:
На въпросния Buy Nothing Day (Ден „Не купувайте нищо”) много хора по света показват отрицанието си към консуматорството и стремеж към устойчива икономика, без неотстъпно насърчаване на максимално потребление, чиято може би най-грозна проява е ежедневното изхвърляне на милиони тонове храна.
Вместо свръхпотреблението, Buy Nothing Day приканва хората да правят точно обратното на това, което компаниите ги карат да правят в Черния петък – да не купуват нищо, да прегледат резервите на хладилниците и гардеробите си и да оползотворят максимално това, с което вече разполагат.
Справедливо е да се каже, че почти всички се поддават на пазарната експанзия, но има случаи, в които Черният петък дори е вземал жертви, загубили живота си, стъпкани в екзалтираната от намаленията тълпа. Не са малко и тези, които след като все пак са се добрали до „фантастично” поевтинелите стоки, в последствие установяват, че всъщност не са им необходими. Такива „ценни” паметници на шопинг-манията години наред събират прах в килери и гаражи, докато най-сетне стигнат до сметищата.
Освен това, прекалено наивно би било да се мисли, че който и да е производител ще продава продукцията си под себестойността ѝ. Вместо това, Черният петък е тържество на идеята за максимални печлби не от високите цени, а чрез огромен оборот.
Инициативата Buy Nothing Day датира от началото на 90-те години и оттогава популярността ѝ бавно, но неотстъпно расте. Последен мощен израз на движението стана блокадата на складовете на Amazon в деня на Черния петък във Великобритания, Германия и Нидерландия.
Гигантът на онлайн-търговията може да е рекордьор по продажби, но като работодател определено е далеч от първата десятка, както би съответствало на печалбите му. Според анализатори, агресивната рекламна политика на Amazon стимулира вещоманията, а компанията трупа колосални печалби, използвайки всички преимущества и „вратички” в данъчната политика на отделните страни.
Международната инициатива Buy Nothing Day е приета в около 50 страни по света, като се подкрепя и от редица независими търговци на дребно, които направо си дават почивен ден и затварят магазините си. Правят го и много онлайн търговски платформи, призовавайки за това и колегите си по света.
В официалния уебсайт на инициативата Buy Nothing Day се казва: „Това е 24-часова детоксикация от консуматорството. Не забравяйте, че не е добра сделка, ако това, което купувате, реално не ви е нужно. Сключете договор със себе си, дайте си почивка, защото този експеримент е полезен за всички – и най-хубавото – БЕЗПЛАТЕН Е! Така че, #BuyNothingDay, #BoycottBlackFriday”.
Вчерашната събота – 26 ноември беше световния Buy Nothing Day за 2021. Ако сте го пропуснали и сте се поддали на пазарната страст, поне анализирайте поведението си и помислете дали покупките ви са били полезни за вас, за близките ви или за портфейла ви. Всъщност, можете сами да си изберете един ден от седмицата за Buy Nothing Day – ще бъде полезно и за разходите ви, и за света, в който живеем.
Още по темата във
facebook