Проблемите, които срещата за климата в Глазгоу не реши

Проблемите, които срещата за климата в Глазгоу не реши Снимка: automotiveworld.com

Постиженията на СОР26 в най-добрия случай могат да се нарекат частичен резулат, а провалите вероятно още дълго ще изскачат един по един.

Най-големите автопроизводители, в т. ч. Toyota, Volkswagen, Stellantis и Hyundai, не подписаха декларация с ангажимента към 2040 г. да произвеждат само въглеродно неутрални коли. Все пак над 100 марки я подкрепиха, вкл. Ford, Mercedes-Benz и Jaguar Land Rover, както и 33 национални правителства, регионални власти и компании, вкл. компанията за пътнически услуги Uber, съобщава Еuronews.

Големите производствени икономики Германия, Китай, Япония и САЩ не подписаха ангажимента до 2035 г. да направят водещи продажбите на превозни средства с нулеви въглеродни емисии.

Друг документ ангажира подписалите го да дадат силен приоритет в продажбите на електрическите превозни средства и „да подкрепят глобален и справедлив преход, така че нито една страна или общност да не изостава". Декларацията звучи обещаващо, но на практика не съдържа никакви конкретни мерки,  а от Greenpeace дори я нарекоха „разочароващо слаба” 

И друг призив бе посрещнат със смесени настроения - от Шведския финансов надзорен орган и Шведската агенция за опазване на околната среда се обявиха за забрана на копаенето на криптовалута, тъй като енергопотреблението в процеса застрашава възможностите на Швеция да изпълни задълженията си по Парижкото споразумение за климата. 

Само между април и август тази година биткойн-производството е увеличило потреблението на електроенергия в Швеция с „няколкостотин процента” и сега консумира електричество, колкото 200 000 домакинства. Шведските финансови и екологични органи призовават за забрана на копаене на криптовалута в целия Европейски съюз, както и забрана самият процес и компании, които търгуват и инвестират в крипто-активи, да промотират дейностите си като екологично устойчиви. 

Шведските органи приведоха и шокиращ пример: „В момента можете да изминете 1.8 млн. км. с електрическа кола от среден обем, използвайки същото количество енергия, което поглъща копаенето на един единствен биткойн“. Все пак идеята за забрана на крипто-майнинга засега е само предложение.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: