Витамин С – историята на един колосален успех
- Здравеопазване
- Текст:
Но не винаги е било така. Началото е Голямата депресия от 1929 г. с краха на Уолстрийт на 24 октомври. Борсата в Ню Йорк става свидетел на масова продажба на акции. За часове международните финансови пазари последват този пример. Настъпила невиждана инфлация, съпроводена с масова безработица и завършила с глобална икономическа криза.
В началото на 30-те години на миналия век, депресията стига и до Европа, засягайки швейцарската фармацевтична компания Hoffmann - La Rochе. Предприятието е принудено да освободи една четвърт от работниците си в Базел и единствената надежда за съживяване била в създаването на нови продукти, разказва DW.
Точно тогава химикът Тадеуш Райхщайн предложил процес за синтезиране на чист витамин С. Архивите на компанията показват, че експертите на Rochе били скептични. Научният директор направил следното заключение: „Възрастните обикновено приемат достатъчно витамин С от пресните зеленчуци, плодове и други храни”. Бил е прав, но това не помагало с нищо на компанията.
Така че, след месеци работа и въпреки резервираната позиция на научния си състав, през 1934 година Hoffmann - La Rochе пуснали препарата „Редоксон” - първата хранителна добавка със синтетично произведен витамин С.
Но...трябвало лекарите да го предписват. Отделът по маркетинг формулирал принципа: „Лекарите трябва да подозират недостиг на витамин С при пациентите и да го предписват превантивно”. Но лекарите биха го направили, само ако наистинаа диагностицират недостиг и убедят пациентите, че имат ново заболяване.
Тогава Rochе прибягват до един малък трик - разработили тестов комплект за домашна употреба, предназначен да открива недостиг на витами С в кръвта, чрез изследване на урината. По този начин Рош успели да диагностицират едно ново „заболяване” – „хиповитаминоза С”, която преминавала изобщо без никакви симптоми!
През първата година на производство, Hoffmann - La Rochе произвели малко над 57 килограма Витамин С. Само след една година производството се утроило. Възходът на Витамин С станал непреодолим. Така от 1934 г. до 1995 г., Hoffmann - La Rochе произвели 486 508 тона Витамин С, който продавали в цял свят.
Днес Витамин С се рекламира като мощен антиоксидант, укрепващ имунната система, враг на бръчките (под формата на серум) и приносител на всевъзможни други ползи. Но научни доказателства за действието на таблетките синтетичен Витамин С все още няма. Въпреки това, ободряващото вещество се продава в колосални количества не само самостоятелно, но и в комбинация с най-популярни и продавани без рецепта медикаменти и козметични препарати.
Още по темата във
facebook