Най-добрите системи за средно образование в света
- Образование
- Текст:
Своя класация ежегодно представя и Националният център по образование и икономика (NCEE) – американска организация с нестопанска цел, финансирана от Фондация „Бил и Мелинда Гейтс”. Структурата пледира за единна глобална учебна програма, плюс местни приоритетни дисциплини. Принципът на класация са постиженията на учениците по четене, математика и естествени науки, плюс някои допълнителни фактори.
Десятката в списъка завършва с Нова Зеландия, заради правителствената програма за редовна квалификация на учителите и бързото изкачване на учениците по стълбицата на добрите постижения.
Уникалната образователна система на Нидерландия я класира на 9-та позиция, заради пълната свобода при откриване на училища, безусловната им автономия и равностойното им държавно финансиране.
Голямата изненада в клуб-10 е осмата позиция за Естония, която навакса съветската ера и днес естонските ученици са на първо място в света по естествени науки, на второ по четене и на трето по математика. Освен това нивото на цифровизация в страната е невероятно широкообхватно.
Американският континент присъства в класацията само със седмото място на Канада. Образованието под знака на кленовия лист е напълно децентрализирано по области, което може би е причина за сравнително еднакво доброто ниво на учениците от различните расови, етнически и религиозни общности.
Шестото място се връща в Европа с резултатите на Финландия. Страната инвестира много в квалификацията на учителите, има национална учебна програма, но училищата са напълно независими в избора на допълнителни дисциплини. Финландското образование е обект на нестихващ интерес от страна на педагогически институции от цял свят, но въпреки това обновява системата си с инициативи като „училище без стени”, мултидисциплинарно обучение и висока степен на екипна работа, обединяваща преподаватели и ученици.
И внимание – позициите от 5 до 1 принадлежат на Азия. Петата е за Южна Корея, която след като спечели независимостта си, през 1945 г., се пребори успешно с 80% неграмотност. Резултатите на южнокорейските ученици са добри, но най-високото постижение на страната е, че 98% от тях завършват гимназия.
Япония е четвърта, а училищното ѝ образование залага не толкова на заучаването на информация, което дисциплинираните по природа японски ученици правят, колкото на уменията за практическото ѝ приложение.
Третата позиция за Тайван върви с икономическия разцвет на острова и отлично развитите технологии, особено в областта на тежката промишленост.
Второ място заема Хонгконг, който за разлика от централната власт в Пекин, поддържа позицията, че првителството трябва да се намесва минимално в образователните програми. Хонгконгските ученици са на второ място в света по четене и математика и на девето по естествени науки.
И фаворитът на NCEE е Сингапур – страната, която за 50 години преодоля масова неграмотност и днес е една от най-богатите в света, благодарение отчасти и на висококачественото си образование. В страната действа обща национална учебна програма, учителите се квалифицират редовно, а гимназия завършват 96,7% от учениците, които са на първо място в света в трите сектора – четене, математика и естествени науки.
Финландия Япония, Южна Корея и Хонгконг са в „Топ-10” на много подобни класации, а Нидерландия, Сингапур и Естония имат запазеното си място в ранг-листите „Топ-20”. Обединяват ги три принципа: първо, висококвалифицирани и отлично платени учители, които ценят работата си и уважават учениците. Второ, поведението на децата е свободно, но не и разпуснато. И трето - стремежът е всички младежи да излязат от училише с равностойно самочувствие, че всеки е добър в нещо - за да намерят най-подходящата за способностите им житейска реализация.
Още по темата във
facebook