Какво се обърка във Великобритания заради Брекзит

Какво се обърка във Великобритания  заради Брекзит Снимка: aljazeera.com

След тежката седмица в снабдяването, сайтът indy100.com обобщава последствията от решението на британците.

„Да завършим Брекзит“ беше лайт-мотивът на Борис Джонсън в хода на предизборната му кампания през 2019 г. Но две години след това и пет години след първоначалния референдум, британците се опасяват, че Брекзит далеч не е завършил.

През миналата седмица последствията от Брекзит вкараха страната в хаос, бизнесът се чуди как да се справи с ужасни търговски сделки – или с липса на такива, а международната преса упражнява остроумието си върху положението във Великобритания. 

За да смекчи кризата от недостига на близо 100 000 шофьори, правителството е решило да смекчи визовия режим, но в мащаби, които далеч няма да облекчат положението и освен това възнамерява да облекчи тестовете за шофьори, създавайки по този начин потенциална опасност за сигурността по пътищата. 

Проблем не е само визовият режим след Брекзит. Според Агенцията на ООН за бежанците, новите имиграционни правила нарушават международното право,  определяйки търсещите убежище във Великобритания като „недостойни и нежелани“. Законопроектът за имиграцията ще криминализира действията на търсещите убежище, които влизат в Обединеното кралство без разрешение, което означава, че може да прекарат четири години в затвора. Очаква се и хаос на летищата, заради нови првила и документи за временно пребиваване на граждани от ЕС и Швейцария във Великобритания.

Цените на стоките растат. Въпреки първоначалните предвиждания, Байдън и Джонсън не успяха да постигнат напредък в преговорите за търговско споразумение миналата седмица. Така че, няма сделка със САЩ, няма сделка с Индия, а военното споразумение със САЩ и Австралия настрои международната общност срещу Обединеното кралство, поставяйки под съмнение коректността му. 

Много от предизборните обещания на консерваторите се оказват кухи. Няма инвестиции в нови училища и в образованието, имиграцията първоначално намаля, но ще трябва да се увеличи, тъй като няма работници – и не само шофьори на тежкотоварни камиони, а и за земеделието, за ресторантите, за културните институции. Освен бензиностанциите, затвориха също и редица магазини, ресторанти и дори супермаркети

Но предизвикателствата предстоят. Традиционно, коледният период предвижда двойно по-голямо натоварване в сектора, ако не и тройно. А някои производители на пуйки вече изхвърлят продукцията си, защото няма кой да я обработи. За бизнеса това е кошмар, а търговците предричат катастрофа около Коледа.

Драстично се повиши цената на морските превози и заради митническите правила след Брекзит, и заради пандемията. Средната цена на контейнер от £ 3000 вече е £ 14 000, казват експерти в бранша и недвусмислено определят това като инфлация, което британците виждат и в цените на много стоки.

В крайна сметка, завършва indy100.com, остава ни да се радваме, че си върнахме контрола.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: