Китайска инвестиция: пристанището на Пирея завладява Средиземноморието
- Финансов компас
- Автор:
Пристанището в Пирея сякаш беше по-удобно до 2008 г. Тогава 433 582 контейнерни единици се обработваха ежегодно чрез съоръженията, експлоатирани от гръцката държава. След финансовата криза обаче Гърция беше принудена да приватизира. И тогава китайската държавна компания China Ocean Shipping Company (Cosco) влезе в играта. Първоначално тя осигури договор за наем за експлоатацията на нов контейнерен пристан. По-късно компанията купи по-голямата част от пристанищната компания. Досега това наистина не е навредило на пристанището на Пирея: миналата година там са обработени 5,65 милиона контейнерни единици. В сравнение с 2008 г. това съответства на увеличение с тринадесет процента. Дори кризата с коронавируса няма особена роля за успеха. През първото тримесечие на тази година входящите стоки се увеличиха в сравнение със същия период на предходната година.
Понастоящем Пирея е най-голямото пристанище в Средиземноморието и четвъртото по големина в Европа като цяло.
Контейнерите се презареждат в Пирея
Благоприятното местоположение на пристанището допринесе за това. Защото Пирея е първото европейско пристанище, към което могат да се отправят контейнеровози след преминаването им през Суецкия канал. Следователно не всички стоки, които пристигат там, са необходими на Гърция. Пристанището е гигантски пункт за прехвърляне на стоки: там отделните контейнери се разпределят на по-малки кораби. Има и железопътна връзка, която дава възможност за директен транспорт по-нататък към Източна и Централна Европа.
В същото време огромните китайски инвестиции помогнаха за цялостното положително развитие. Това е демонстративен проект в рамките на т.нар. Инициатива за пътя на коприната, с която китайското правителство иска да осигури икономическо и политическо влияние в световен мащаб. Въпреки коронакризата в разширяването на пристанището сега се инвестират около 300 милиона евро, както е договорено.
Круизните кораби скоро ще отплават оттам
Междувременно експлоатацията на пристанището вече се е изплатила финансово и за китайската група: миналата година с оборот от малко под 150 милиона евро имаше нетна печалба от 35,4 милиона евро. Гръцката държава също получи концесионни такси в размер на 5,4 милиона евро. В бъдеще ще се генерират допълнителни приходи и извън контейнерната дейност. Планирано е изграждането на нов круизен терминал, включващ петзвездни хотели и търговски център. Поръчката е възложена на гръцката строителна компания Tekal. Завършването се очаква след две до три години. Тогава, надяват се китайските мениджъри, круизната индустрия ще се възстанови от последствията от пандемията.
Изграждането на четвърти контейнерен пристан обаче първоначално беше отложено вследствие на настоящата криза. Въпреки това в Пирея все още има достатъчно потенциал за растеж. На теория около 7,2 млн. контейнерни единици вече могат да бъдат обработени там - около тридесет процента повече от миналата година.
Още по темата във
facebook