Защо банките все пак ще започнат да съкращават персонал след пандемията

Защо банките все пак ще започнат да съкращават персонал след пандемията Снимка: pixabay

Поради пандемичната криза много компании вече започнаха да съкращават служители. Банките сега са претоварени и изглежда, че тази индустрия няма от какво да се страхува. Но в близко бъдеще кризата ще застигне и нея.

Представители на европейски и американски банки твърдят, че няма да извършват масови съкращения по време на пандемията. В преддверието на рецесия това със сигурност е добра новина за банковите служители. Въпреки това, за много от тях обещанията означават само забавяне на неизбежното.
 
Сега, когато властите се опитват да увеличат максимално подкрепата както за бизнеса, така и за обикновените хора, банките играят ролята на свързващо звено. Именно те ще вземат решения за отсрочка на заеми и ще дават заеми, гарантирани от държавата, на милиони хора. Техните решения ще определят дали икономическите последици от пандемията могат да бъдат смекчени.

За да се справи с тази отговорност, Bank of America (преди нейните условия за отпускане на кредити многократно са били обект на гневни отзиви в социалните мрежи) реши да засили подразделенията за услуги за малкия бизнес и потребителското банкиране и прехвърли хиляди служители от други подразделения там.

За разлика от 2008 г., банките не бяха в епицентъра на настоящата криза, но ще им бъде трудно. Регулаторите спешно въведоха стимулиращи мерки и опростиха изискванията за ниво на капитала за финансовите институции.

Банките работят в напрегнат режим: броят на обажданията на клиенти се е увеличил 10 пъти, така че сега определено не е момент за намаляване на персонала.


Освен това, дори големи и успешни организации, които са успели да се възползват от скорошния скок на търговската активност, едва ли ще избегнат последиците от кризата. Deutsche Bank започна най-мащабното преструктуриране на компанията през последните десетилетия, което включваше и съкращение на персонала.

Сега обаче банката ще трябва да се откаже от плановете си. На 18 март анализаторите на Deutsche Bank заявиха, че положителната динамика на пазарите, наблюдавана през последното тримесечие на 2019 г., ще продължи и в началото на 2020 г. Но два дни по-късно банката промени прогнозата си и предупреди, че възстановяването ще бъде заменено от продължителен икономически спад.

Експертите очакват неизбежно увеличение на броя на просрочените заеми и намаляване на банковите приходи. Освен всичко друго, поради много ниските лихви лихвеният марж ще продължи да пада, активността на инвеститорите също ще намалее за известно време.

Някои анализатори вече се опитват да оценят финансовите щети, причинени от пандемичната криза. Банка Berenberg анализира ситуацията в 38 европейски и американски банки.

Очаква се общите приходи в сегмента да паднат през 2020 г. с 8,5%. Експертите понижиха и прогнозата за годишната печалба на банковия сектор с 30% в сравнение с първоначалната. А държавната помощ едва ли ще окаже значително влияние върху ситуацията.

Подкрепа най-вече ще е необходима за европейските банки, чието финансово положение беше нестабилно дори преди кризата. Вероятно в близко бъдеще броят на сливанията в сектора ще се увеличи.

Съотношението разходи и печалби във водещите банки в региона през 2019 г. възлиза средно на 66,9% - най-добрия резултат след кризата през 2008 г. Сега според Bloomberg Intelligence възвръщаемостта на собствения капитал е намаляла до 8,7% и това е най-ниската цифра за последните три години.

Агенция Moody' s промени кредитния рейтинг на банките във Франция, Италия, Испания, Дания, Холандия и Белгия на „негатиен“, тъй като се очаква „значително влошаване на икономическата ситуация в тези страни“. Преди това агенцията понижи рейтингите на британските и германските банки.
 
В допълнение към финансовите затруднения има и друг фактор, заради който много традиционни банкови служители ще загубят работата си след кризата: неочакваното увеличаване на популярността на дигиталното банкиране по време на пандемията. Поради  коронавируса повечето банкови клонове са затворени и това доведе до увеличаване на търсенето на цифрови услуги.

И най-вероятно тенденцията ще продължи, след като намалее активността на пандемията. Броят на изтеглянията на мобилно приложение на една голяма британска банка се утрои миналата седмица до 5 хиляди на ден.

В САЩ, Италия, Франция и Германия банките обслужват средно 3,5 хиляди клиенти дневно. В Холандия, където банките са по-склонни да развиват онлайн услуги, тази цифра достига почти 11 хиляди. Пандемията може да се окаже повратна точка за електронното банкиране.

В интервю за Bloomberg Television изпълнителният директор на UniCredit Жан-Пиер Мустие отбеляза, че цифровизацията на сектора след пандемията „вероятно ще бъде стремителна“. Малките банки ще трябва да се адаптират особено бързо към новите обстоятелства. Тъй като глобалната икономика се срива в условията на глобална карантина, банковите услуги са много търсени. Но е малко вероятно това да продължи дълго.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: