Кога наистина автомобилите ще полетят?
- Автомобили
- Текст:
Комбинираното пътуване с едно превозно средство по суша и по въздух изглежда като идеалното решение за натоварения трафик, което освен всичко, ще пести много време - но достатъчно близо ли са хвърковатите возила до момента, в който ще се превърнат в ежедневие?
Много компании разработват летящи автомобили. Японският автомобилен гигант Toyota вече е инвестирал €322 702 в групата Cartivator, която разработва машината, докато компанията-майка на Volvo и Lotus, Geely е закупила китайския разработчик Terrafugia, базиран в Масачузетс, САЩ.
Въпросите в проектирането на летящите коли не са малко и един от тях е как ще се съчетаят елементите на малък самолет със средния обем на един лек автомобил. Друго основно препятствие е необходимата инфраструктура, т.е., писта, от която возилото да се издигне във въздуха. Този проблем решително намалява интереса към летящите коли - в края на краищата, защо да шофирате с „простата” си кола си до летище, от където да вземете „летящата”, и връщайки се на летището, отново да използвате добрия си стар автомобил?
Това е проблемът, която компаниите, разработващи летящи автомобили, се опитват да разрешат с VTOL (методи за вертикално излитане и кацане). Идеята не е нова и всъщност се използва от много военновъздушни сили по света, но единственото ѝ успешно приложение в гражданската авиация са хеликоптерите.
Този тип летателни средства обаче са скъпи, а управлението им изисква висока степен на обучение и пилотиране. А за да е работеща идеята за летящата кола, тя трябва да е на достъпна цена и да се пилотира толкова лесно, колкото да се шофира.
Остава и един друг голям проблем, по който засега производителите се въздържат да говорят - управлението на въздушния трафик, което при евентуално развитие на сектора с летящите коли ще се изправи пред огромен куп законови и технически въпроси.
Това все пак не означава, че идеята за летящи коли няма бъдеще. Основните предизвикателства в автомобилното и авиационното инженерство са едни и същи: намаляване на теглото и повишаване на ефективността. В тази посока дроновете се оказват добро решение за мнозина, които се интересуват от пазара на летящи автомобили, като Uber и Boeing, но реално става дума за по-мащабни дронове, отколкото за многоместни летящи автомобили.
Холандската фирма PAL-V смята, че е отговорила на някои от тези предизвикателства със своя първи в света летящ автомобил „Liberty“. Предимството на прототипа е, че се нуждае от много малко пространство за излитане и кацане, а освен това е достатъчно компактен, за да се съхранява и използва на пътя, без водачите да се притесняват от габаритите му.
PAL-V обаче потвърждава мнението на специалистите, че поне за момента летащите коли са „играчка за богатите” - Liberty струва около €410 868. Това включва и разходите за обучение по пилотиране с превозното средство – курсове, които се провеждат само на няколко приятни места по света, така че богатите купувачи да могат да се насладят на една хубава почивка, като същевременно натрупат и необходимия минимум от 40 летателни часа.
И така, идеята да излезете сутрин от дома си и да полетите до работното си място със своето високотехнологично летящо килимче, за момента все още остава мечта.
Но коя ли своя технологична мечта не е осъществил човекът?
Още по темата във
facebook