Европа се надява да възроди железопътния транспорт
- Транспорт и комуникации
- Текст:
Европейската железопътна мрежа засега не е преодоляла редица препятствия в новата посока на развитието си. Големи надежди се възлагат на европейския проект Connecting Europe Express, който е част от зелената сделка на ЕС. Основа за развитието на проекта са австрийските железници.
Австрия е една от страните с най-висок процент пътници в железопътния транспорт – почти три пъти повече от средното за Евросъюза. Експертите обясняват този факт със сериозните инвестиции в инфраструктурата и поддръжката на железопътната мрежа. Държавната компания „Австрийски федерални железници” от 2019 г. използва само енергия от възобновяеми източници, като за целта управлява 8 собствени водноелектрически централи и един соларен парк.
Пречка в реализацията на проекта обаче е фактът, че всяка една от страните в ЕС има свои железопътни стандарти, което доста затруднява трансграничния железопътен транспорт. Затова националните железопътни компании призовават ЕС за единни правила и стандартизация, особено в светлината на решенията за намаляване на въглеродния отпечатък.
Около 25% от парниковите газове в ЕС идват от транспорта и процентът продължава да расте. За да постигне климатична неутралност до 2050 г., Брюксел иска да утрои ползването на скоростен железопътен транспорт в Стария континент. Това е най-субсидираният транспортен сектор в ЕС и билетът за влак в много случаи е по-скъп от самолетния за аналогична дестинация.
Големите европейски страни традиционно прибягват към субсидиране, за да понижат железопътните тарифи. Словакия и Унгария например, предлагат безплатно пътуване за възрастни пасажери и хора с нисък доход. Австрия пък въвежда годишен билет за целия обществен транспорт само за €3.
Европейската година на железопътния транспорт се стреми да върне и очарованието на туристическите маршрути с влак в живописни райони, които носят много емоции сред чудесни природни пейзажи, а възродените стари гарови постройки посрещат посетителите си с местни атракции. Дори музикалната индустрия се опитва да пренастрои концертната си дейност, за да използва повече железопътен транспорт.
В дългосрочен проект е и скоростна железопътна връзка Париж – Берлин, която ще превозва пътниците между двете столици само за един час.
В общи линии – зелен семафор за влаковете.
Още по темата във
facebook