Арх. Иван Шишков: Строителството на “Хемус” се е превърнало в строителна илюзия
- Пътно строителство
- Текст:
„Предишното правителство бе създало илюзия за строителството на АМ „Хемус“ - как се строи, колко е важна, но вместо приоритет на държавата, имаме строителна илюзия, в която констатирахме огромно незаконно строителство и изплатени предварително средства за несъществуващи участъци. По този начин държавата се е оказала най-големият нарушител на Закона за устройство на територията“. Това заяви в предаването „Неделя 150“ на БНР заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.
“Не мога да си представя защо не е планирана цяла магистрала, защо не е отчуждена цялата земя, защо не е получила разрешение за строеж . Никой не е знаел кога АМ "Хемус" ще бъде завършена“, каза арх. Шишков.
Той припомни, че служебното правителство е заварило строителни разрешения и документи за участъци от 1 до 3, а за лотовете от 4 до 6 забавени процедури. За участъци 7, 8 и 9 дори няма трасе на магистралата.
Подобен проблем съществува и при строежа на магистралата Видин - Ботевиград, където не е уточнено трасето между Монтана и Мездра. „Там се строи от двата края, а в средата няма трасе“, коментира той.
Зам.-министърът беше категоричен, че не е спрян строежа на магистрала „Хемус“. "За 4-ти лот вече има решение на Министерския съвет за отчуждаване. В момента се довършват процедурите по заплащане на собствениците на имоти. За 5-и лот предстои да се внесе за решение в МС за отчуждаване. „Така, че лъжата, че ние сме спрели строителството на „Хемус“ се оказа плоска“, посочи арх. Шишков.
„Оказва се, че докато ние бързаме да довършим процедурите, някой си е позволил да строи незаконно в чужди имоти и няма жалба от собствениците. Жалби е имало заради унищожени горски територии заради строителството на магистралата", коментира още в предаването арх. Шишков. Зам.-министърът заяви, че се търси кой е строителят. Към този момент единственият строител е "Автомагистрали" ЕАД, но не е започнало строителство официално".
"Предишните управляващи са раздали пари за АМ "Хемус" напред и то дори на места, където не се знае къде ще мине трасето. Хаосът, който намерихме, е документален и юридически, коментира още арх. Иван Шишков и уточни, че за МРРБ е важно да се направи анализ, а не ревизия на това, което се строи, за да може да се продължи.
"И още - “намереното от нас едни могат до нарекат хаос, а други могат включително да кажат, че е организирана престъпна група. Значи може да го тълкувате от единия до другия край, както си го представите”, посочи заместник-министърът.
Арх. Шишков обясни, че държавното дружество "Автомагистрали" е използвано за пощенска кутия, тъй като се води официален строител на магистралата. „Изкуствено е създаден проблем, защото "Автомагистрали" няма ресурс да строи. Тя обаче не прави договори за подизпълнители за строителство, а прави договори, свързани с доставка на материали и строителна техника. Но накрая ще се окаже, че държавното дружество е виновно и всички щети ще останат за държавата. Едни фирми ще си получат парите, защото ще доставят материали, други ще си получат парите, защото са доставили строителна техника, а накрая качеството и некачеството на строителството ще остане в "Автомагистрали", коментира той.
“За нас беше ясно, че се случва нещо, което не е в реда на нещата. Мащабите са големи, проблемите, които установихме са, че има голяма количество строителство без разрешения за строеж и одобрени проекти..“Държавата е допуснала огромно незаконно строителство, а това крие риск за качеството. Сега създаваме ред в хаоса, защото раздаването на пари без да има основание и планиране е повече от хаос. „Сега говорят, че правим хаос, но това, което заварихме, е истински хаос“, коментира арх. Шишков и изрази предположение, че до момента е нямало сигнали за нарушения, защото най-вероятно ДНСК с предишното ръководство е мълчал за тях.
Той увери, че служебното правителство ще остави решение за завършването на ‚Хемус“ на следващото редовно правителство в няколко аспекта. „Първият е мащабите на незаконното строителство, което трябва да се констатира на 100%, както и предложение за законни процедури, с които проблемите да се преодолеят. Работи се усилено за проектиране на лотовете 7, 8 и 9. Искаме да оставим на следващия редовен кабинет свършена процедура за участъците от 4 до 6-и лот, и трасе за останалите. Тази магистрала е важна, но няма как да стане до 2024 г., подчерта още арх. Шишков.
Още по темата във
facebook