Реализмът в изкуството на Артемизия Джентилески
- Велосипеди
- Автор:
Снимка: The Art Story
Една жена от XVII век, която отказва да бъде заглушена
Чикагската театрална компания Artemisia представя своята мисия като разказвачи на женски истории от движението на суфражетките до втората вълна на #MeToo. Тези феминистки изследвания, разиграни на сцена, имат за цел да разпространят информация за овластяването на жените и тяхната равнопоставеност на мъжете, както и да почетат дългата традиция на съпротива.
Името на прогресивните творци произлиза от Артемизия Джентилески - художничка, чиито картини в бароков стил изобразяват насилието с яростна честност и елегантност. Векове след смъртта ѝ нейните заслуги в изкуството се приписват на мъже, най-вече на нейния баща Орацио. Много малко хора в доминиращия от мъже свят на изкуството тогава са могли да повярват, че това изящество е дело на жена. Чак в края на 70-те години куратори преоткриват Артемизия, която днес се счита за най-плодотворната и значима женска фигура в областта на изобразителното изкуство преди модерния период. Често срещана тема в по-късните творби на Джентилески са жените в моменти на сила или триумф, която прави насоките на работата ѝ изключително актуални.
Британската театрална компания The Breach Theatre съвсем наскоро пресъздаде съдебния процес на Артемизия през XVII век, когато тя осъжда тогавашния си учител Агостино Таси за изнасилване, когато е едва 18-годишна. Представлението е със заглавие It’s True и актьорският колектив е изцяло съставен от жени. В сюжета са разгледани и някои картини на Артемизия, представени като част от действието.
Джентилески работи едновременно с Караваджо, чието използване на драматично киароскуро (светлосянка) оживява библейските изображения и го превръща в икона на епохата на Барока. Неговите творби украсяват стените на галерии и музеи по целия свят днес. Артемизия изследва подобен на неговия стил, но значително по-личен. Изкуството ѝ широко се тълкува като нейния начин да отрази трудностите на това да живееш и твориш като жена в патриархален ренесансов Рим.
Бащата на Джентилески кани приятеля си Агостино в дома на семейството, за да подкрепи таланта на дъщеря си. Целта му е да осигури спокойна и сигурна среда, в която тя да изучи изкуството на перспективата. Но зад затворени врати Таси предава доверието на Орацио. Той последователно тормози физически и вербално Артемизия (заедно с приятелия си Косимо), докато подигравателното му отношение не кулминира във физическо блудство.
Действията, които предприемат Артемизия и баща ѝ, са неочаквани за времето. Оразио се опитва да защити честта на дъщеря си, като дава под съд Агостино. Следва седеммесечен процес и широка публичност. Любопитно е, че в злополучния ден Артемизия моли за помощта на Тузия, дама, която работи в дома й. Но Тузия просто игнорира ситуацията и се преструва, че не знае нищо за случилото се. Независимо от това предателство, Артемизия рисува изображения на сплотени жени през годините, които най-често са обединени от отмъщението.
Процесът от 1612 г. в представлението „It’s true" ревизира съществуващите съдебни преписи в размер на 300 страници и драматизира утвърждаващите показания на Джентилески. Художничката е подложена на физически изтезания, според тогавашните съдебни процедури, и дори проверена от нейния нападател. Разпитът на съдията (дословно) включва ужаси от типа на „Влюбихте ли се в сеньор Таси?“
Когато е помолена да обоснове твърденията си, докато носи затягащи се винтове върху пръстите си, Джентилески отвръща: „Аз не съм подсъдима!“, на което съдията отговаря: „Ние оценяваме това, Артемизия, но не можем да рискуваме ръцете на сеньор Таси, той е художник. "
„Аз съм художник", отговаря тя.
В крайна сметка Таси е осъден за изнасилването на Джентилески, но той никога не излежава присъдата си в затвора, нито бива наказан с изгнание, като е изгонен от Рим само за четири дни. Джентилески продължава да рисува сцената „Юдит обезглавява Олоферн” още няколко пъти и става първата в историята жена, която се присъединява към знаменитата Accademia delle Arti del Disegno във Флоренция, където един от множеството нейни покровители е Чарлз I.
Картини:
Сузана и старците
Тази завършена живопис е първото произведение, за което се знае, че е изцяло създадено от Артемизия Джентилески и е завършено, когато тя е била на 17 години. Работата показва често изобразявана библейска сцена: двама възрастни воайори шпионират добродетелната Сузана, докато тя се къпе, след което се опитват да я изнудват да предприеме сексуални отношения с тях със заплахи за лъжливи обвинения в изневяра.
Много художници са избирали тази тема, в която обаче Сузана обикновено е представена като незапозната с присъствието на старците и/или дори ги посреща с флирт. Джентилески, от друга страна, показва страданието на Сузана, когато тя е наблюдавана от мъжете, представяйки инцидента като травматично събитие. Реакцията на Сузана е в центъра на картината, демонстрирайки безпрецедентния психологически реализъм на Джентилески. Мери Гарард твърди: „Сузана на Артемизия ни представя образ, рядък в изкуството, на триизмерен женски характер, който е героичен.“ Тя обяснява, че „изразителното ядро на картината на Джентилески е тежкото положение на героинята, а не очакваното удоволствие на злодеите“.
Юдит обезглавява Олоферн
В тази картина Джентилески изобразява друга популярна библейска сцена (върху която самата тя се връща повече от веднъж по време на кариерата си): убийството на Олоферн от Юдит. Традиционно изобразяването на сюжета се съсредоточава върху красотата и смелостта на Юдит, а не върху процеса на самото обезглавяване. През 1598 г. обаче Караваджо рисува сцената с безпрецедентна степен на реализъм. Джентилески възприема този реализъм (както психологически, така и физически) още повече, като поставя акцент върху самоличността на жените и тяхното физическо намерение да обезглавят виновника. Картината впечатлява с изключителен интензитет - от свития юмрук на Олоферн и борбата на жените да изпълнят задачата до пулсиращата кръв от раната на шията. Тази динамика се подчертава допълнително чрез използването на смели цветове и драматична светлосянка. В тази картина Джентилески представя портрет на женската сила, като същевременно отстоява своята сила като художничка с капацитет да избира собствените си теми и да взема самостоятелни решения как да се отнася с тях. Както Джонатан Джоунс твърди: „В повечето картини, включително в тази на Караваджо, Юдит има слугиня, която чака да прибере отрязаната глава. Но Джентилески прави слугинята силна млада жена, която активно участва в убийството. Сцената придобива революционно значение. „Какво - пита се Джентилески, - ако жените се съберат? Да се борят срещу света, управляван от мъжете?”. По-специално това е една от няколкото картини на Джентилески, които изобразяват жени, отмъщаващи или наказващи мъже.
Автопортрет като алегория в живописта
Джентилески следва стандартната иконография за алегорията на живописта. Това е описано в „Иконологията на Чезаре Рипа“, ключовия иконографски наръчник на периода, като „красива жена, с плътна черна коса, разрошена и усукана по различни начини, с извити вежди, които показват въображаема мисъл. Устата, покрита с кърпа, вързана зад ушите, със златна верижка в гърлото, от която виси маска и има надпис „имитация". Тук обаче очевидно картината не е безмълвна и инструментът за ограничаване на словата видимо отсъства. Чрез този пропуск Джентилески изразява както способността на картината да говори, така и собствения си отказ да бъде заглушена като жена и като художник.
Името на прогресивните творци произлиза от Артемизия Джентилески - художничка, чиито картини в бароков стил изобразяват насилието с яростна честност и елегантност. Векове след смъртта ѝ нейните заслуги в изкуството се приписват на мъже, най-вече на нейния баща Орацио. Много малко хора в доминиращия от мъже свят на изкуството тогава са могли да повярват, че това изящество е дело на жена. Чак в края на 70-те години куратори преоткриват Артемизия, която днес се счита за най-плодотворната и значима женска фигура в областта на изобразителното изкуство преди модерния период. Често срещана тема в по-късните творби на Джентилески са жените в моменти на сила или триумф, която прави насоките на работата ѝ изключително актуални.
Британската театрална компания The Breach Theatre съвсем наскоро пресъздаде съдебния процес на Артемизия през XVII век, когато тя осъжда тогавашния си учител Агостино Таси за изнасилване, когато е едва 18-годишна. Представлението е със заглавие It’s True и актьорският колектив е изцяло съставен от жени. В сюжета са разгледани и някои картини на Артемизия, представени като част от действието.
Джентилески работи едновременно с Караваджо, чието използване на драматично киароскуро (светлосянка) оживява библейските изображения и го превръща в икона на епохата на Барока. Неговите творби украсяват стените на галерии и музеи по целия свят днес. Артемизия изследва подобен на неговия стил, но значително по-личен. Изкуството ѝ широко се тълкува като нейния начин да отрази трудностите на това да живееш и твориш като жена в патриархален ренесансов Рим.
Бащата на Джентилески кани приятеля си Агостино в дома на семейството, за да подкрепи таланта на дъщеря си. Целта му е да осигури спокойна и сигурна среда, в която тя да изучи изкуството на перспективата. Но зад затворени врати Таси предава доверието на Орацио. Той последователно тормози физически и вербално Артемизия (заедно с приятелия си Косимо), докато подигравателното му отношение не кулминира във физическо блудство.
Действията, които предприемат Артемизия и баща ѝ, са неочаквани за времето. Оразио се опитва да защити честта на дъщеря си, като дава под съд Агостино. Следва седеммесечен процес и широка публичност. Любопитно е, че в злополучния ден Артемизия моли за помощта на Тузия, дама, която работи в дома й. Но Тузия просто игнорира ситуацията и се преструва, че не знае нищо за случилото се. Независимо от това предателство, Артемизия рисува изображения на сплотени жени през годините, които най-често са обединени от отмъщението.
Процесът от 1612 г. в представлението „It’s true" ревизира съществуващите съдебни преписи в размер на 300 страници и драматизира утвърждаващите показания на Джентилески. Художничката е подложена на физически изтезания, според тогавашните съдебни процедури, и дори проверена от нейния нападател. Разпитът на съдията (дословно) включва ужаси от типа на „Влюбихте ли се в сеньор Таси?“
Когато е помолена да обоснове твърденията си, докато носи затягащи се винтове върху пръстите си, Джентилески отвръща: „Аз не съм подсъдима!“, на което съдията отговаря: „Ние оценяваме това, Артемизия, но не можем да рискуваме ръцете на сеньор Таси, той е художник. "
„Аз съм художник", отговаря тя.
В крайна сметка Таси е осъден за изнасилването на Джентилески, но той никога не излежава присъдата си в затвора, нито бива наказан с изгнание, като е изгонен от Рим само за четири дни. Джентилески продължава да рисува сцената „Юдит обезглавява Олоферн” още няколко пъти и става първата в историята жена, която се присъединява към знаменитата Accademia delle Arti del Disegno във Флоренция, където един от множеството нейни покровители е Чарлз I.
Картини:
Сузана и старците
Тази завършена живопис е първото произведение, за което се знае, че е изцяло създадено от Артемизия Джентилески и е завършено, когато тя е била на 17 години. Работата показва често изобразявана библейска сцена: двама възрастни воайори шпионират добродетелната Сузана, докато тя се къпе, след което се опитват да я изнудват да предприеме сексуални отношения с тях със заплахи за лъжливи обвинения в изневяра.
Много художници са избирали тази тема, в която обаче Сузана обикновено е представена като незапозната с присъствието на старците и/или дори ги посреща с флирт. Джентилески, от друга страна, показва страданието на Сузана, когато тя е наблюдавана от мъжете, представяйки инцидента като травматично събитие. Реакцията на Сузана е в центъра на картината, демонстрирайки безпрецедентния психологически реализъм на Джентилески. Мери Гарард твърди: „Сузана на Артемизия ни представя образ, рядък в изкуството, на триизмерен женски характер, който е героичен.“ Тя обяснява, че „изразителното ядро на картината на Джентилески е тежкото положение на героинята, а не очакваното удоволствие на злодеите“.
Юдит обезглавява Олоферн
В тази картина Джентилески изобразява друга популярна библейска сцена (върху която самата тя се връща повече от веднъж по време на кариерата си): убийството на Олоферн от Юдит. Традиционно изобразяването на сюжета се съсредоточава върху красотата и смелостта на Юдит, а не върху процеса на самото обезглавяване. През 1598 г. обаче Караваджо рисува сцената с безпрецедентна степен на реализъм. Джентилески възприема този реализъм (както психологически, така и физически) още повече, като поставя акцент върху самоличността на жените и тяхното физическо намерение да обезглавят виновника. Картината впечатлява с изключителен интензитет - от свития юмрук на Олоферн и борбата на жените да изпълнят задачата до пулсиращата кръв от раната на шията. Тази динамика се подчертава допълнително чрез използването на смели цветове и драматична светлосянка. В тази картина Джентилески представя портрет на женската сила, като същевременно отстоява своята сила като художничка с капацитет да избира собствените си теми и да взема самостоятелни решения как да се отнася с тях. Както Джонатан Джоунс твърди: „В повечето картини, включително в тази на Караваджо, Юдит има слугиня, която чака да прибере отрязаната глава. Но Джентилески прави слугинята силна млада жена, която активно участва в убийството. Сцената придобива революционно значение. „Какво - пита се Джентилески, - ако жените се съберат? Да се борят срещу света, управляван от мъжете?”. По-специално това е една от няколкото картини на Джентилески, които изобразяват жени, отмъщаващи или наказващи мъже.
Автопортрет като алегория в живописта
Джентилески следва стандартната иконография за алегорията на живописта. Това е описано в „Иконологията на Чезаре Рипа“, ключовия иконографски наръчник на периода, като „красива жена, с плътна черна коса, разрошена и усукана по различни начини, с извити вежди, които показват въображаема мисъл. Устата, покрита с кърпа, вързана зад ушите, със златна верижка в гърлото, от която виси маска и има надпис „имитация". Тук обаче очевидно картината не е безмълвна и инструментът за ограничаване на словата видимо отсъства. Чрез този пропуск Джентилески изразява както способността на картината да говори, така и собствения си отказ да бъде заглушена като жена и като художник.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:
Появи се кандидат купувач за взривения „Северен поток 2”
Първи арести в Сърбия заради срутването в гарата на Нови Сад
Златото реагира „като по часовник“ на ескалацията в Украйна
Служители определят най-добрите работодатели у нас в независима онлайн класация
Американската армия тества картечница с изкуствен интелект
Разкриха кражба на криптовалута за около $ 1 милиард
Ще успее ли Австралия да забрани достъпа на деца до социалните медии
Отново полицейска стрелба с жертва в САЩ
Сняг и ниски температури в Централна Европа
КЕШ клуб
300
3 000
30 000