Автомобилите – от превозно средство до двигател на бизнеси

Автомобилите – от превозно средство до двигател на бизнеси Снимка: tia.photoshelter.com

Днес колите са неизменна част от ежедневието, но освен че превозват нас и необходимите ни стоки, те създадоха и много нови бизнес възможности. Британското издание „Кратка история на движението: от колелото, до колата и това, което следва“, е документирало влиянието на автомобилите, а express.co.uk разказва някои факти.

През юли 1914 г. шофьор на име Л. П. Дрейпър взел в своя Ford Model T мъж, който чакал на трамвайна спирка в Лос Анджелис, закарал го до целта му – която не била далеч, и му взел за това 5 цента. Скоро и други шофьори в Лос Анджелис последвали примера, предлагайки разходки с личните си автомобили срещу тази такса. Така се родили такситата, първоначално популярни като „джитни” – американски жаргон за монетата от 5 цента. Практиката дала възможност на хора, загубили работата си, но притежатели на коли, да припечелват по нещо. Скоро разбира се, се раждат и фирмите за таксиметрови превози и през 1917 г личните инициативи от този тип са забранени.

Taking a ride in the original black cab
Снимка - classicandsportscar.com

Автомобилите раждат веригите за бързо хранене. От 20-те години на ХХ век по американските магистрали се появяват ярките реклами на ресторанти за шофьори, притиснати от бързащи клиенти. Една от първите иновации е гишета за обслужване на шофьорите в колите им, но най-голямата промяна настъпва през 1948 г., когато братята Макдоналд опростяват менюто, реорганизират кухнята си, намаляват разходите и ускоряват обслужването. Тяхната „система за обслужване на Speedee“ създаде индустрията за бързо хранене.  А такситата днес са предпочитана форма за реклама на McDonald's.

Съвременните супермаркети също са плод на автомобилния транспорт. Когато пазарувате пеша, не можете да вземете кой знае колко много стоки. И от 30-те години на миналия век многобройните вече собственици на автомобили станали причина за създаването на нов вид магазини, десетки пъти по-големи от традиционните, като освен хранителни стоки предлагали и много ежедневни консумативи за бита. За да привлекат клиенти, новите магазини продавали по-евтино, но... в по-големи количества, рекламирайки удобството да пазарувате веднаж седмично 

За да си позволят по-ниските цени, собствениците на първите супермаркети търсели помещения с по-нисък наем – и те се оказали градските покрайнини, където било далеч по-лесно да се издигнат големи търговски центрове с достатъчно площ за паркиране. Крайградските пространства стават запазена територия за супермаркетите, макар че впоследствие настъпват и в градската среда, но в по-малък формат. Тази нова форма на пазаруване се разпространява и в Европа след Втората световна война. 

Най-голямата слабост на електрическите автомобили през ХХ век е батерийната технология. Оловно-киселинните батерии са евтини, но тежки и не съхраняват много енергия. Революцията идва с изобретяването на литиево-йонните батерии през 90-те години на миналия век, разработени първоначално за захранване на видеокамери и лаптопи. Те са много по-леки и съхраняват повече енергия. 

През 2003 г. Алън Кокони и Том Гейдж, двама ентусиасти на тема електрически автомобили, построяват електрически спортен автомобил, AC Propulsion tzero, задвижван от 6800 батерии за видеокамера, с което постигат ускорение от 0 до 100 км за по-малко от четири секунди, а пробегът достига до 250 мили. След това се появи Tesla, а останалото е история! 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: