Изменението на климата се превърна в проблем за авиокомпаниите
- Екология
- Текст:
Авиокомпаниите все по-често се сблъскват с проблеми поради лошото време, причинено от климатичните промени, пише Financial Times.
Тежките метеорологични условия накараха превозвачите да нарушат своите графици за полети и разписанията. През август в най-големите летища в САЩ - О' Хара и Далас/Форт Уърт повече от 300 рейса бяха отменени поради бурите. Огромно количество полети бяха отложени и заради дима от горските пожари в северозападната част на страната, а в Лас Вегас и Колорадо неизлитането на самолети беше предизвикано от силната горещина.
През 2019 г. Международната организация за гражданска авиация (ICAO) проведе проучване сред държавите членки на ООН, в което три четвърти от анкетираните заявиха, че авиационната индустрия изпитва последствия от изменението на климата. "Все по- трудно ни е да правим прогнози за времето", заяви Дейвид Кенсик, управляващ директор на мрежовия оперативен център на United Airlines.
Точката, от която няма връщане
Глобалната климатична катастрофа е призната за неизбежна. Какво може да направи човечеството, за да се спаси?
В Европа броят на полети със закъснения поради лошото време се е увеличил от 2003 г. до 2019 г. от 3,5 на 6,5 милиона. В САЩ тази цифра от 2004 г. до 2019 г. се е увеличила от 35 на 54 процента. Не винаги лошото време е свързано с климатичните промени, но факт е, че метеорологичните условия стават все по-малко предсказуеми и времето все по-променливо, и този процес засега не може да бъде спрян.
Закъсненията и анулирането на полети сериозно удрят по джоба на превозвачите, на които им се налага да плащат за извънреден труд на мениджърите и операторите на кол-центрове, които приемат обаждания от недоволни пътници. Авиокомпаниите ги спасява само това, че законите в ЕС и САЩ позволяват да не се изплащат компенсации на клиентите, ако проблемите с излитането са възникнали поради лошото време. Освен очевидните разходи, превозвачите ще се сблъскат с увеличаване на разходите за гориво поради промяната в скоростта на вятъра.
Участниците на пазара търсят изход от ситуацията, понякога използвайки технически решения от минали години. Сингапурското летище Чанги, построено през 1981 г., се намира на височина 5,5 метра над средното морско равнище. Норвежкото летище Avinor тръгна по същия път - новите писти ще бъдат издигнати на най-малко седем метра над морското равнище, за да се избегнат последиците от повишаването на нивото на водата на Световния океан.
На авиокомпаниите се падат 2% от емисиите на въглероден диоксид в света, но отчитайки емисиите на други вредни вещества, самолетите влияят на климата по-силно, отколкото изглежда на пръв поглед. В края на юли британският Комитет по изменението на климата заяви, че авиокомпаниите трябва да станат по-ефективни, за да постигнат екологичните си цели. Той ги призова да инвестират в алтернативни горива и в разработване на методи за намаляване на въглеродните емисии.
Още по темата във
facebook