Бизнесът с аромати мирише на пари
- Технологии
- Текст:
Преди пандемията популярна тенденция в САЩ бяха плодовите аромати. Но има признаци за промяна, твърди The Financial Times в анализа си на огромната индустрия - вече всички искат да вярват, че всичко, до което се докоснат, е скърцащо чисто, дори антисептично.
Вкусът ни към аромати се мени по-скоро постепенно, отколкото със скокове, но с огромни последици за бизнеса с аромати. Рядко се замисляме каква част от продуктите, които консумираме и ползваме, са ароматизирани. Отговорът е прост – почти всичко.
„Силиконовата долина на ароматите“ в покрайнините на Женева е доказателство за доходоността на тази индустрия. Тук са базите на Firmenich и Givaudan, две от малкото компании, които доминират начина, по който мирише светът. И двете имат годишен темп на растеж с около 5 % и пандемията почти не промени това.
Firmenich и Givaudan работят в силна конкуренция. Шпионажът в сектора на ароматите е реален и кодът на мълчание е почти средновековен, но заедно с това, компаниите обичат да се хвалят с иновациите си. Firmenich например казват, че през 2020 г са премахнали 1,2 трилиона калории от хранителните продукти. благодарение на своите подсладители и подобрители на вкуса.
В техните лаборатории има цели халета, пълни с десетки перални машини, в които различни детергенти и аромати се изпробват в пране. Други са пълни със стелажи за сушене, за да се види на какво мирише прането, когато изсъхне.
Но истинското предимство за тези компании е да знаят какво искат клиентите им. А когато става въпрос за предугаждане на бавните, скрити промени в желанията на глобалните потребители, данните са безценни.
Миналия месец Firmenich стартира своя портал Scentmate. С него клиентите вече могат сами да определят на какво искат да мирише новата серия свещи, масова битова и лична козметика, хигиенни продукти, аромати за храни и пр. и пр. Те могат просто да качат своите предпочитания в портала. След това AI прибавя множество други фактори, извлечени от огромни бази данни – напр. географска област, цена, градска или провинциална среда, както и информация, събирана от тестови панели, „бисквитки” и социални мрежи от цял свят. И накрая алгоритъмът ще изхвърли препоръките си.
Givaudan смятат, че анализът на данни и цифровизацията са жизненоважни за трансформирането на начина, по който представят и продават своите аромати.
Това все пак не значи, че изкуството на парфюмеристите е на изчезване. В изисканите аромати носовете от швейцарската силиконова долина не могат да се мерят с обоняние, тренирано с векове. Носът на изкуствения интелект е обект на все по-екзотични и агресивни потребителски предложения, обединяващи масовия вкус, докато уникалността на фините аромати остава белег на елитния статус, чиито вкусове Scentmate не може да предвиди.
Тази първа стъпка отива и по-далеч и може би ще ни каже нещо за начина, по който AI ще повлияе на живота ни в по-широк план. Голямото социално разделение в бъдеще може би ще раздели тези, които могат да си позволят да бъдат оригинални, и другите, чиито вкусове ще се формират от алгоритми.
Още по темата във
facebook