Европейският съюз иска да измести китайски инфраструктурен проект
- ЕС
- Текст:
Провокиран от инициативата на китайския президент Си Дзинпин за изграждане на Belt and Road - модерен пояс от пътища, които да свържат Европа и Азия, ЕС заподозря Поднебесната империя в стремеж към глобално влияние и избра своя стратегия за свързаност, която възнамерява да стартира през 2022 г.
„Виждаме, че Китай използва икономически и финансови средства, за да увеличи политическото си влияние навсякъде по света. Безполезно е да стенем, трябва да предложим алтернативи”, каза вчера пред репортери германският външен министър Хайко Маас на среща с колегите си от ЕС в Брюксел и добави, че е много важно ЕС да координира „много тясно” инициативите си със САЩ.
ЕС вече подписа споразумения за партньорства с Япония и Индия за координиране на транспортни, енергийни и цифрови проекти, които да свържат Европа и Азия. И Токио, и Делхи са обезпокоени от действията на Китай, които карат по-бедните страни да се обвържат с Пекин.
Черна гора, която е член на НАТО и се стреми да се присъедини към ЕС, е най-голямата жертва на китайското кредитиране. През 2014 г. малката държава взе от Китай заем в размер на близо един милиард долара, за да финансира пътен участък от 41 км. Сумата заплашва да фалира страната, която в момента преговаря със западни банки за размяна или рефинансиране на дълга, предаде Ройтерс в началото на месеца.
Г-7, чиито лидери се срещнаха в Англия през юни, също искат да осигурят повече прозрачност в инфраструктурните партньорства.
Министърът на външните работи на Люксембург Жан Аселборн на срещата вчера предупреди, че все пак ЕС не бива да превръща Китай в противник, след като всяка година германските производители на автомобили продават повече превозни средства в Китай, отколкото в Германия.
От 2013 г. Китай стартира строителни проекти в над 60 държави, търсейки мрежа от сухопътни и морски връзки с Югоизточна Азия, Централна Азия, Близкия изток, Европа и Африка.
Пекин отрича каквото и да е намерение да доминира и заяви, че инфраструктурният коридор се фокусира върху нуждите на обикновените хора. За същото претендира и стратегията на ЕС „Глобално свързана Европа”, която би могла да се разглежда като отпор на глобалните строителни амбиции на Китай.
Още по темата във
facebook