Кредитите за ремонт и лечение растат с над 25% в локдауна

Кредитите за ремонт и лечение растат с над 25% в локдауна Снимка: unsplash

В периода ноември 2020 г. - май 2021 г. делът на онлайн заяките за заем надхвърли 50%, сочи проучване на БНП Париба Лични финанси

По време на пандемията от COVID-19 българите преструктурираха разходите и семейните бюджети. Средствата, спестени от ресторанти, пътувания и транспорт, бяха пренасочени към ремонти на дома, купуване на по-добри автомобили и медицинско лечение. Този извод се базира на данни от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, подготвен от един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране у нас – БНП Париба Лични финанси.

Изследването е напрвено в периода ноември 2020 г. - май 2021 г., който включва двата най-дълги локдауна от началото на епидемията.

През тези месеци се наблюдава 14,2% ръст на средния размер на заявките за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични финанси в България. Според експертите на банката дългото време, прекарано вкъщи, доведе до повишено желание за подобрение на жизнената среда и стандарт.

Много хора трябваше да покрият увеличени разходи за медицинско лечение и възстановителни терапии след прекаран COVID или други здравословни причини. 

Числата показват, че средната сума на заявките за потребителски кредити за ремонт на дома нарасна с 24,9% в сравнение с май-октомври 2020 г. и достигна 8460 лв. Средният размер на заявленията за покупка на употребяван автомобил нарасна с 19,7% до 8596 лв. Молбите за кредити за обзавеждане отбелязват ръст от 33% до 5616 лв., а за лечение – от 27,5% до 5067 лв.

Локдауните доведоха и до промяна на поведението на хората при заявяване на кредит. В периода ноември 2020 г. - май 2021 г. делът на заявките, подадени онлайн, надхвърли 50%. Това показва, че българинът бързо се адаптира към новата среда при кандидатстване за потребителски кредит и активно използва дистанционни и онлайн канали.

Това са някои от основните новини от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“. Той се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит. Обзорът може да се счита за показателен за развитието на пазара в България, тъй като през последните 20 години банката е един от лидерите в българския финансов сектор с повече от 1,5 млн. клиенти, използвали потребителски кредити за финансиране на различни проекти.

33,1% от заявките са за ремонт на дома, 28,4% - за обединяване на задължения

В проучвания период българите най-често търсеха финансиране за реализация на проекти като ремонт на дома – 33,1% от заявките, обединяване на задължения - 28,4%, и покупка на употребявани автомобили - 16,3%. Делът на най-търсените кредити не се е променил значително в сравнение с предходните шест месеца, което показва, че приоритетите на хората остават същите.

БНП Париба Лични финанси в България подкрепя реализирането на плановете на хората, като предоставя потребителски заеми с максимален размер от 80 000 лева и дълъг срок на изплащане до 96 месеца.

Таблица 1: Топ 10 на проектите, финансирани с потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси (като процент от всички молби, получени в периода ноември 2020 г. - май 2021 г.)

Средният размер на заявките нарасна с 14,2%

За периода ноември 2020 г. - май 2021 г. средният размер на заявките за потребителски кредити нарасна с 14,2% спрямо периода май - октомври 2020 г. Или в парично изражение - 8074 лв., а шест месеца по-рано сумата беше 7071 лв.

Още по-значителен ръст - 18,6%, е регистриран при средния размер на заявките за топ 5 цели, които формират близо 90% от всички проекти. Например заявките за обновяване на дома растат от 6771 лв. до 8460 лв., за покупка на употребявани автомобили - от 7182 лв. до 8596 лв., а за медицинско лечение - от 3973 лв. до 5067 лв.

Спад от 4% е регистриран при средния размер на кредитите за обединяване на задължения - от 9991 лв. през май-октомври 2020 г. до 9582 лв. през ноември 2020 г. - май 2021 г.

Таблица 2: Средна сума на молбите за топ 5 проектите

Данните от обзора показват и значителна промяна при търсенето на кредити за забавление. Например средната сума на заявките за семейни тържества нарасна с 40% от 4561 лв. до 6383 лв. Най-значителен ръст беше отчетен при заявките за кредити за почивки – 216%, от 2217 лв. до 7014 лв. Тези две цели формират около 2% от всички молби за кредит.

Повишаваме комфорта на дома с 8460 лв. за ремонт и 5616 лв. за нови мебели

В периода ноември 2020 г. - май 2021 г. средната сума на кредитите за ремонт на дома нарасна с 1686 лв. до 8460 лв. Друг проект, свързан с домовете на хората, е покупката на ново обзавеждане. Размерът на заявките за финансиране с тази цел нарасна с 1395 лв. до 5067 лв.

Според експертите на БНП Париба Лични финанси много често тези кредити за били използвани за създаване на „домашни офиси“ или „класни стаи“, с които работата и ученето от дома да са по-приятни. Хората правеха и декоративни промени в жилищата си, за да разчупят монотонността, в която живеят след първия локдаун от март 2020 г.

Заявяваме по-големи кредити за здраве и ежедневни нужди

В периода ноември 2020 г. - май 2021 г. беше отчетен ръст на средната сума на заявките за лечение. Промяната е 27,5% от 3973 лв. до 5067 лв. Обяснението е пандемията, заради която се повишиха разходите на хората за лечение и възстановителни терапии. Отново пандемията е виновна за ръста на средната сума на битовите сметки, която в локдауна се увеличава с 28% до 3120 лв.

Кандидатът за кредит стана по-дигитален – 51,4% от заявките са онлайн

Ситуацията с COVID-19 промени и навиците за кандидатстване. Българите все по-често използват дистанционните канали - ръст над 6% на заявленията, подадени през интернет. За периода дигитални са 51,4% от заявките, а преди 6 месеца - 45%. В същото време делът на заявките, подадени по телефона или в офис, намаля с около 3% всеки. 

Обслужването на кредита също мина онлайн - плащане на вноски през уеб сайта без такси или регистрация, чатбот за самообслужване и безплатна дигитална инфо карта, които предоставят най-важната информация за кредита, както и безплатно обаждане към консултант на банката. 

Мъжете с кредити за покупка и ремонт на коли, жените – за семейни тържества и лечение

За периода половината от исканията за потребителски кредити бяха подадени от хора на възраст 30-49 години. В същото време заявките с най-висок среден размер - 9932 лв., бяха подадени от клиенти на възраст 50-59 години. Например те кандидатстват за най-големи кредити за обединяване на задължения - 11 796 лв., което е с 25% повече от средната заявка.

Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че мъжете са подали 54% от заявките за кредит, а жените - 46%. Най-често господата искат заеми за покупки на автомобили втора ръка - 68,2%, и за ремонти на автомобили - 77,9% от заявките. Дамите финансират с потребителски заеми лечение - 59%, и семейни тържества - 60,5% - сватби, рождени дни, абитуриентски балове.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: