Канал Истанбул ще свърже Черно и Мраморно море
- Свят
- Текст:
На 26 юни в Турция бе дадено началото на реализацията на един от най-амбициозните и спорни проекти в историята на страната - Канал Истанбул, съобщава БТА. Алтернативата на Босфора ще свърже Черно и Мраморно море.
Проектът е един от водещите инвестиционни проекти в южната ни съседка за последните шест години. „Канал Истанбул ще обърне историческа нова страница в развитието на Турция“, заяви президентът на страната Реджеп Тайип Ердоган по време на церемонията за първата копка на мегапроекта, като нарече проекта „своя мечта“. По думите му заплахите за Босфора и Истанбул от нарастващата морска търговия са превърнали строежа на канала в необходимост.
„Канал Истанбул е основен проект за защита на историческата и културна тъкан на пролива Босфор“, каза още Ердоган, като добави, че това е проект за спасяване на бъдещето на Истанбул.
Водната артерия ще бъде с дължина 45 километра, с дълбочина 20,75 метра и минимална широчина 275 метра. Предполага се, че през новата връзка ще могат да преминават по 160-180 кораба на ден с товароподемност до 300 хиляди тона. В проектирането и инженерната работа по Канал Истанбул са взели участие 204 учени.
Планира се да бъде построен за шест години, а стойността му се изчислява на 15 милиарда долара. Финансирането ще бъде изцяло чрез национални ресурси. Очаква се проектът да бъде изграден в рамките на публично-частно партньорство.
Проектът предвижда построяването на шест моста над канала, като по този начин градът ще се свърже с две морета. Около 250 000 жилищни сгради ще бъдат разположени от двете стани на новото съоръжение. Според турското правителство Канал Истанбул ще е от полза не само за Турция, а и за съседните страни, сред които България и Румъния.
Опозицията и екоактивистите са твърдо против реализацията на проекта. Според еколозите с осъществяването на проекта ще бъде разрушен екологичният баланс и ще се повиши нивото на сероводорода в Мраморно море. Това означава, че жителите на Истанбул ще усещат постоянен лош мирис, а редица видове от екосистемата може да бъдат унищожени. Най-крайните опоненти твърдят, че с изграждането на Канала ще бъде причинена екокатастрофа, тъй като Мраморно море е по-солено, а Черно море има по-голямо биоразнообразие.
Друг довод против проекта е нивото на водите в Черно море, което е по-високо, а течението на Босфора не позволява на двете морета да се смесват. С реализирането на изкуственото съоръжение може да се стигне дотам, че нивото на Черно море да спадне леко, а Мраморно море да бъде силно замърсено. Европейската част на Истанбул, превръщайки се в остров, може да има проблеми, свързани с дефицит на вода, както и с повишен риск от земетресения.
Целта на мегапроекта е да управлява корабния трафик на Истанбул и да издигне Турция на водеща позиция в световните търговски коридори. Само времето ще покаже дали целите, които Ердоган поставя с един от своите „луди проекти“, ще бъдат постигнати.
Още по темата във
facebook