Защо малките деца учат език много по-бързо от възрастните
- Образование - актуално
- Текст:
Добре известно е, че малките деца се справят с научаването на език много по-бързо отколкото тийнейджърите или възрастните. За първи път екип от изследователи разработи метод за експериментална оценка на модела, по който родителите разговарят с децата, за да настроят езика си, когато им обясняват непознати думи и понятия.
„От години знаем, че родителите разговорят с децата по съвсем различен начин, отколкото с други възрастни”, казва Даниел Юровски, асистент по психология в университета Карнеги Мелън. Те използват опростена езикова структура, говорят по-бавно и с по-висок тон, разтягат гласните звуци, използват повторения. Това помага на малките деца да се запознаят с езика и да получат ключа за неговото усвояване.
Възрастните често изпъстрят разговорите с въпроси, за да преценят доколко детето е разбрало новите понятия. Постепенно се увеличава сложността на структурата на изреченията.
„Хората говорят с деца, използвайки еднакъв тип структура, без да се замислят върху това. Те проследяват колко добре детето им владее езика и променят начина, по който говорят, така че то да ги разбира“, пояснява Юровски
Екипът е разработил игра, при която родителите помагат на децата си на възраст от 15 до 23 месеца да изберат конкретно животно от набор от три възможни. Някои от животните са такива, които децата обикновено учат преди 2-годишна възраст (напр. котка или крава), докато други се научават по-късно (напр. леопард).
Изследователите помолили 41 двойки деца-възрастни да играят, като през това време те определили разликите в начина, по който родителите говорят за животни, които смятали, че децата им познават, и такива, за които били сигурни, че са им непознати.
„Родителите имат невероятно точни познания за нивото на владеене на езика от детето им, защото са били свидетели на неговото израстване и учене“, споделя Юровски. „Това им помага да прецизират езиковата информация, която им предоставят, и да дават допълнителни описания, познати на детето.“
Резултатите от експеримента могат да помогнат да се усъвършенстват машинните системи за езиковите обучения. „В момента ние обучаваме възрастните по модели, които им предоставят всички езикови данни наведнъж. Но може би ще се справим по-добре, ако съумеем да им дадем точните данни в точното време, поддържайки ги на съответното ниво на сложност, за която те са готови“, заключава Юровски.
Резултатите от изследването са публикувани в списание Psychological Science.
Още по темата във
facebook