Методика за оценка на качеството в образованието няма, проверката ще трае десетилетия

Методика за оценка на качеството в образованието няма, проверката ще трае десетилетия Снимка: pixabay

При сегашния капацитет и система за работа на инспектората проверката на всички училища и детски градини ще трае около 30 години

Кабинетът удължи с три години срока за създаване на методология за определяне на образователните резултати на детските градини и училищата.

Чрез нея се предвижда да се отпускат пари за повишаване на качеството на средното образование, съобщиха от Министерството на образованието и науката.

Изискването за внасяне на проект за методология за оценка на качеството е в сила от преди три години и половина – от 1 януари 2018 г., а крайният срок за приемането й е 30 юни 2021 г.

При встъпването си в длъжност служебният екип на Министерството на образованието и науката (МОН) обаче установи, че такава методология не е разработена. Съществува частичен опит за методология, който обхваща само образованието между IV и VII клас, а не цялата образователна система.

Не са налични данните, които са необходими за създаване и утвърждаване на методологията, и няма процедура, по която те да се събират.

Освен това не са отчетени коректно ключово важни фактори, които силно влияят върху резултатите в училище. Сред тях са например езикът, на който се говори в семейството, и образователното равнище на родителите. Изобщо не е направен опит да се разработи оценка на качеството в детските градини.

При това Законът за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) изисква методологията да вземе предвид оценката от инспектирането, проведено от Националния инспекторат по образованието във всички детски градини и училища. От октомври 2018 г. до юни 2021 г. са проверени 333 образователни институции от общо 4151.

Данните показват, че при сегашния капацитет и система за работа на инспектората проверката на всички училища и детски градини ще отнеме около 30 години. Очевидно са необходими промени във функциите и/или в капацитета на инспектората, което може да доведе до изменение в ЗПУО.

Отлагането на методологията с три години ще даде възможност да бъде направено всичко необходимо, за да може финансирането според качеството на образователната система да се реализира по правилния начин.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: