Кой харесва розов шоколад?
- Свят
- Текст:
Преди около 10 г. от швейцарската компания Barry Callebaut откриват, че компонентите на определени какаови зърна имат уникални вкусови качества. Именно от тях те създават четвъртия вид шоколад - след млечния, черния и белия. Това е първият нов вид шоколад от 80 години насам - след откриването и въвеждането на белия шоколад през 30-те години на миналия век.
Рубиненият (розов) шоколад има напълно естествен цвят и се прави по специална технология от „рубинови“ какаови зърна. Всъщност това не е продукт от нов или генномодифициран вид какао, казват от Barry Callebaut. Съставът на шоколада е приблизително 47,3% какао, 26,3% мляко и 35,9% мазнини, като по отношение на процентното съдържание на какао той застава някъде между млечния и белия шоколад.
Заради този му състав експертите все още спорят, дали това въобще е шоколад. Технически той има всички съставки, както и обикновения шоколад: какаово масло, захар, мляко на прах и неподсладен шоколад. В него обаче има твърде много неподсладен шоколад, за да бъде бял шоколад, и недостатъчно, за да бъде млечен шоколад. „Що се отнася до тъмния шоколад, от визуална и вкусова гледна точка определено не може да се каже, че е тъмен шоколад, така че се нуждаем от четвърта дефиниция“, казват експертите.
Когато се говори за съставките на рубинения шоколад, трябва задължително да се спомене, че е важно откъде идват те, защото също както при виното тероарът, в който растат какаовите зърна, оказва голямо влияние върху вкуса и съответно върху крайния продукт. Специалното рубиново какао идва от Бразилия, Еквадор и Кот д'Ивоар.
„Естествената поява на търсените прекурсори определя дали какаовите зърна ще дадат типичния рубинен цвят и вкус по време на обработката. Точно тези зърна се избират, за да се получи рубинен шоколад“, споделя главният готвач на Barry Callebaut Димитри Файар.
Рубиненият шоколад има интензивен вкус с характерни плодови нотки, въпреки че при производството му не се добавят плодове. Той не е горчив, млечен или сладък, има леко кисел и остър привкус. Своя дебют той прави през 2017 г. в Шанхай. При пускането му няколко марки представят продукти от рубинен шоколад, но фокусът пада върху уникалния му розов цвят, а не върху вкуса му. „Всички бяха заети с цвета на рубинения шоколад, но когато някой купува шоколад, цветът не е нещото, което човек търси - в крайна сметка това е вкусът“, казва Файар.
Според проучване на Barry Callebaut, поради различния вкусов профил на рубинения шоколад, той се харесва на аудитория от сентениали и милениали - поколенията Y и Z. „Те са нетърпеливи да изследват нови усещания и обичат предизвикателствата“, споделя Файар.
Изследванията показват, че шест на всеки 10 от нас искат да „споделят с другите“ нов продуктов опит, а седем от 10 искат да опитат нови и вълнуващи продукти. 60% от потребителите смятат, че „редки, уникални или нетрадиционни вкусове“ правят преживяването по-вълнуващо. Не трябва да се пренебрегва и тенденцията да се употребяват повече храни, които изглеждат добре в социалните мрежи - т.нар. Instagrammable food, а рубиненият шоколад заема едно от челните места сред тях.
Въпреки че е сравнително нов продукт, рубиненият шоколад бързо добива популярност в Европа, Австралия, Нова Зеландия и особено в Азия.
Според създателите му той удовлетворява особена емоционална потребност, която не може да бъде задоволена от останалите видове шоколад. Безспорно е, че има хора, чиито емоционални потребности се задоволяват с шоколад, има и такива, според които перфектната диета се състои от два шоколада - по един във всяка ръка. И в двата случая появата на още един вид шоколад ще направи нещата по-лесни.
Още по темата във
facebook