Плановете за строеж на тунел под Стоунхендж са „недообмислени"
- Култура
- Текст:
Решението на секретаря по транспорта Грант Шапс да разреши изграждането на пътен тунел в близост до обекта на световното културно наследство Стоунхендж е незаконно, тъй като не отчита правилно щетите, които биха могли да бъдат нанесени на множество праисторически обекти и древни артефакти, съобщи Guardian, като се позовава на изявление на Върховния съд.
Проектът за преустройство на стойност 1,7 млрд. паунда беше одобрен миналия ноември, въпреки препоръките на експертната група, според която тунелът би навредил значително и трайно на целостта и автентичността на обекта, който включва каменния кръг и богатия на археология пейзаж.
Стотици хиляди хора от цял свят подписаха петиция срещу плановете за строителство, като много от тях дариха пари за законната борба срещу него, твърдейки, че правителството жертва историческо място, за да намали времето за пътуване с няколко минути. От своя страна ЮНЕСКО предупреди, че Стоунхендж може да бъде включен в списъка с обекти на световното наследство в опасност, ако плановете за изграждане на тунел под праисторическото място в Уилтшир не бъдат променени.
Кампанията за отмяна на проекта беше инициирана от археолози, екологични организации и друидите, които смятат големия каменен кръг за свещено място. Групата, наречена Save Stonehenge World Heritage Site, предизвика съдебно разглеждане на проекта, което реши окончателно съдбата му. Говорейки преди изслушването в сряда, един от водещите експерти по Стоунхендж в света Майк Паркър Пиърсън, професор по британска по-късна праистория, заяви, че повече от 10 хектара от обекта на световното наследство ще бъдат „напълно унищожени".
Новата реконфигурация предвиждаше пренасочване на пътя A303, който минава близо до Стоунхендж, в нов тунел с двойно пътно платно. Планът предвиждаше и сега съществуващият път да бъде превърнат в обществена пешеходна пътека. Пътят между Еймсбъри и Беруик Даун е популярен маршрут за пътуващите до и от югозапад. Проектът беше класифициран като национално значим, което означава, че е необходима заповед от министъра на транспорта, за да бъде продължен.
От Министерството на транспорта заявиха: „Убедени сме, че решението на държавния секретар за продължаване на проекта Стоунхендж е правилно, законосъобразно и добре информирано. Не можем да коментираме допълнително, тъй като става въпрос за съдебен процес на живо."
Още по темата във
facebook