Промени в правила за евровинетките съгласуваха държавите от ЕС

Промени в правила за евровинетките съгласуваха държавите от ЕС

Директивата за евровинетката цели да се гарантира, че налагането на пътни такси не е дискриминационно спрямо международния трафик

За нови правила за таксуване по европейските пътища се споразумяха преговарящите от съвета на ЕС и Европарламента, съобщават от пресслужбата на Европейския съвет.  

Промените в правилата целят справяне с емисиите на парникови газове и други въздействия върху околната среда, задръстванията и финансирането на пътната инфраструктура. 

Съгласно нововъведенията винетките с определен срок ще бъдат постепенно премахнати за тежките превозни средства по основната мрежа TEN-T в срок от осем години от влизането в сила на директивата. В случаите, когато държавите членки прилагат обща винетна система, като например Договора за евровинетката, те ще разполагат с още две години, за да адаптират или премахнат тази система. 

Пътищата, обхванати от постепенното премахване на винетките, представляват основните маршрути, по които се осъществява по-голямата част от международния транзит на търговски превозни средства, а държавите членки могат да продължат да прилагат винетки за други части от своята мрежа. Ще има възможност и да се създаде комбинирана система за таксуване за тежки превозни средства, която ще позволи пълното прилагане на принципите „потребителят плаща“ и „замърсителят плаща“, като същевременно ще даде на държавите членки необходимата гъвкавост да разработят свои собствени системи за пътно таксуване. 

Като основен принцип на пътно таксуване обаче държавите членки запазват свободата да прилагат такси за изминат участък и такси за ползване за различните категории превозни средства, като тежкотоварните автомобили, автобусите, леките превозни средства, леките търговски превозни средства, микробусите и леките пътнически автомобили, независимо една от друга. Държавите членки могат да решат изобщо да не налагат такси за автобуси. 

Правилата относно пропорционалността на цените на винетките за леки пътнически автомобили ще включват задължение за прилагане на дневна винетка за автомобили или за случайни пътници, преминаващи транзитно. 

Ще бъде въведен нов общоевропейски инструмент за вариращи инфраструктурни и потребителски такси за тежките превозни средства въз основа на емисиите на въглероден диоксид, както е предвидено в първоначалната позиция на Съвета. Варирането ще се основава на съществуващите стандарти за въглероден диоксид.  

Първоначално схемата ще се прилага само за най-големите камиони, но може постепенно да бъде разширена до други видове тежки превозни средства и да бъде редовно адаптирана към технологичния напредък чрез актове за изпълнение. От 2026 г. се предвижда да се прилага и за микробусите.  

Договореният текст включва редица изключения, например по отношение на съществуващите договори за концесия, лицата с увреждания и слабо населените райони.  

Налагането на пътни такси е национален избор в ЕС и държавите членки могат да избират дали да го въведат на своята територия. Ако обаче решат да наложат такси, те са длъжни да следват определени общи правила, заложени в Директивата за евровинетката. Целта в случая е да се гарантира, че налагането на пътни такси не е дискриминационно спрямо международния трафик или не води до нарушаване на конкуренцията между превозвачите, отбелязват от пресцентъра.

Предстои финализиране на текстовете и приемането им от Съвета и Европейския парламент, след което държавите членки ще разполагат с две години от влизането в сила на директивата, за да инкорпорират разпоредбите в националното си законодателство. 
 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: