Обединеното кралство изостава в състезанието за електрически автомобили
- Иновативен транспорт
- Текст:
Доклад на T&E посочва, че през последните две години от автомобилните заводи във Великобритания са излезли приблизително наполовина по-малко електромобили, отколкото в Европа, така че Островът рискува да остане в бавната лента на производството им. И прогнозите са, че при липсата на инвестиции от страна на автопроизводителите в Обединеното кластво, до края на десетилетието тази цифра ще бъде едва 4%.
До 2030 г. електрическите автомобили трябва да съставляват 48% от производството в 27-те страни от ЕС и Великобритания, а хибридите - 11%. Пазарът на електромобили за момента е сравнително малък, но нараства бързо, най-вече заради все по-строгите ограничения на вредни емисии.
На този фон Великобритания, изглежда, ще разчита почти изцяло на внос, въпреки че е една от първите страни, взели решение до 2030 г. да забранят продажбата на нови бензинови и дизелови коли – цел, която вече си поставят и редица европейски държави.
T&E смятат, че базираните на Острова производители - на първо място Toyota, Jaguar Land Rover и BMW - не са подготвени за промяната, което означава, че балансът на силите в индустрията вероятно ще се промени.
Очаква се Германия да остане доминиращ производител на автомобили в Европа, като до 2030 г. ще увеличи производството си от сегашните 4,5 милиона автомобила годишно на 5,1 милиона, като половината от тях ще бъдат електрически.
В Обединеното кралство обаче продукцията дори няма да достигне предковидното си ниво от 1,3 милиона автомобила годишно, а ще спадне на 1 милион и прогнозите са, че само 24% от тях ще бъдат електрически.
От Обществото на британските производители и търговци на автомобили (SMMT) заявиха пред BBC, че заключенията на T&E са „пълна глупост”. SMMT посочват, че почти всеки четвърти автомобил, произведен тази година в Обединеното кралство, е или електрически, или хибриден, и подчертават, че „британските марки публично се ангажират да бъдат сред първите” в производството на екологичните возила.
Междувременно се съобщава, че Nissan правят планове да разширят производството на батерии за електромобили в базата си в района Тисайд, Мидълзбро, с изграждането на нова „гигафабрика". Обявени са и още 10 подобни проекта от този мащаб, включително и на Britishvolt. Докладът на T&E има това предвид, но посочва, че тези намерения едва ли ще се осъществят, ако правителството не окаже по-голям натиск върху автомобилните производители. В противен случай има сериозен риск „автомобилната индустрия в Обединеното кралство да залинее".
Още по темата във
facebook