Летящите таксита - сто пъти по-безопасни от хеликоптерите
- Технологии
- Текст:
Virgin Atlantic сключи сделка с базираната в Бристол Vertical Aerospace, за да проучи възможността за „летящи таксита“, които ще отвеждат пътниците от регионалните градове до големите летища. Компанията, основана от британския бизнесмен Ричард Брансън, е заявила намерение да поръча 150 от вертикалните летателни устройства от модел VA-X4, които вече са в производство. Стартъпът Vertical Aerospace вече си партнира с American Airlines и компания за лизинг на самолети Avolon.
„Летящите таксита" ще бъдат четириместни и ще имат пилот, ще използват електрическа енергия и са проектирани да бъдат „почти безшумни". Прототипът на VA-X4 е предвиден да има размах на крилата от 15 м и обхват над 100 мили. Очаква се програмата за тестови полети да започне през четвъртото тримесечие на тази година.
Според Стивън Фицпатрик - директор на Vertical Aerospace, която вече шеста година разработва идеята, новото превозно средство ще е „стотина пъти по-безопасно от хеликоптерите, отговаря на стандартите на гражданска авиокомпания, но в същото време е и стотина пъти по-тихо, и струва много по-малко".
„Цената е около 1 долар за пътник за една миля, или също колкото влаковете в Европа или вземането на такси в САЩ. Това ще демократизира градската въздушна мобилност. С един билет за 40 долара ще стигнете за 12 минути от летище JFK до Манхатън", казва в изявление Фицпатрик.
В началото авиотакситата ще бъдат въведени бавно, прогнозира експертът, като заявява, че е наясно със съмненията, които имат хората по отношение на новата технология. „Имаме да се доказваме. Ще трябва новите модели да бъдат одобрени от всеки град и от местните регулации за полети. Но това ще се случи в идните 5 години. Превозвачите вече са заинтересовани", казва още той, като предполага, че прототипът ще бъде сертифициран около 2024-2025 г.
Няколко са компаниите, работещи върху идеята за автономни „летящи таксита", които ще могат да качват пътници от покривите в градските центрове и да ги отвеждат навсякъде, където биха искали да отидат. Все още обаче е далеч моментът, в който редовният трафик по въздух между небостъргачите ще стане факт. Това ще изисква нова технология за контрол на въздушното движение, публично приемане на летящи превозни средства в градовете, както и регулаторни промени, които може да отнемат десетилетие, коментират от BBC.
Още по темата във
facebook