Златно време за електрическите велосипеди
- Транспорт и комуникации
- Текст:
Това е предизвикателство за производителите на традиционни велосипеди, чиито продажби остават далеч зад резултатите на електрическата им версия и е сериозен повод за преосмисляне на велопроизводството в синхрон с последните иновации.
Така или иначе, фактът си е факт - стотици хиляди хора в цял свят се обръщат към електрическите велосипеди, за да съчетаят ежедневния си транспорт със здравословната практика на колоезденето, дори в тежкия период на ковид кризата.
Всъщност, ако пандемията допринесе за нещо, то това е именно интересът към електрическия велосипед – хората видяха в него възможност за бързо и безопасно придвижване по пътищата, освободени от автомобилите по време на локдауните, плюс гарантирано естествено спазване на препоръчителната дистанция.
Всичко това налага решаването на три проблема: велоинфраструктурата, цените и неясните регламенти, които за момента се люшкат между редица национални и международни правила, често противоречащи си едно на друго.
В САЩ индустрията разделя електровелосипедите на три категории. Клас 1 са оборудвани с двигател, който подпомага движението само ако въртите педалите, и се изключва, щом наберете скорост от 20 км/час. Клас 2 са оборудвани с електрически дросел, който може да се използва непрекъснато, а клас 3 са версия на клас 1, но техният двигател изключва при 45 км/ч.
Системата за класификация обаче не е много ясна и дори самите колоездачи често не знаят какъв точно велосипед карат. Има и четвърти клас електровелосипеди – любителите на колоезденето, обединени в редица клубове, се надпреварват да създават собствени версии, купуват си различни части по интернет и се сдобиват с уникални модели с индивидуални спецификации – факт, който на свой ред не допринася за установяването на ясни регламенти.
В САЩ Националната служба за парковете не се съобразява с класификацията на производителите и смята, че из парковете могат да се движат електрически велосипеди от всякакъв клас, наред с традиционните, при условие че мощността на двигателите им е не повече от 750 W. В ЕС и Обединеното кралство „електрифицираните” колоездачи не могат да ползват двигатели с мощност над 250 W, които освен това се включват само ако въртите педалите.
Мнозина са разочаровани от тези ограничения. Според EV Powered, британска компания, която следи и анализира електрическите превозни средства, принципът на електровелосипедите е да улеснят хората да пътуват на по-далечни разстояния по екологичен начин. Често те инвестират много пари в покупката на електрически велосипед (цените варират от $ 1000 до $ 6000), а в крайна сметка не могат да го използват в пълния му потенциал заради различни тълкувания на законите.
Bosch eBike Systems Americas също смятат, че правилата са объркващи, дори се опасяват от конфликт между потребители и производители.
Въпреки това обаче, интересът към екологичните електрически велосипеди продължава да расте при невиждан от години обществен ентусиазъм, особено с появата на товарните и сгъваемите версии.
Европа също не изостава - прогнозата е, че до 2030 г. годишно на Стария континент ще се купуват два пъти повече велосипеди, отколкото коли, като сегментът на електробайковете все по-масивно измества традиционните колела.
Още по темата във
facebook