Нов материал за автомобилостроенето

Нов материал за автомобилостроенето Снимка: unsplash.com

Кой не иска по-леки, по-здрави и по-евтини автомобили?

Израелската компания Plasan, производител на бронирана военна техника и детайли от композитни материали, предлага производството на по-леки и по-технологични коли, без сериозно оскъпяване. В сравнение с конвенционалните коли, изобретателите са успели да намалят с 45% стоманените части, а алуминиевите детайли - с 20%.

Новата технология предлага елементите на каросерията да се изработват от нов композитен материал - пластмаса с въглеродни влакна, получени чрез метода на екструзия (изтетляне), която позволява изработката на леки, но много твърди и здрави елементи. Идеята е да се използват в най-натоварените места на каросерията, като частите с въглеродни влакна ще се свързват с останалите чрез двукомпонентна сглобка от пресован алуминий. Така ще се изгради изключително здрава каросерия – дъно, странични панели и покрив. 

Plasan подчертават, че техният производствен метод може да се внедри в автомобилните заводи без скъпа и дълга реконструкция. Всеки икономисан килограм ще струва на производителя само $ 10, а и значително ще се намали употребата на стомана и алуминий и оттам – на теглото и цената на автомобила. Иновацията се оказва най-рентабилният метод за олекотяване на крайния продукт, което е решаващо при електромобилите, и освен това пести значителен процент ценни и скъпи суровини в производството им.

За момента Plasan предлагат технологията си за състезателни коли, но при интерес от страна на производителите на масов клас автомобили са готови и на такова сътрудничество и според DW имат капацитет за производството на около 100 000 каросерии от масов клас годишно.

В Европа въглеродните нишки от няколко години намират приложение в производството на олекотен бетон, от който първоначално се произвеждаха отделни екстериорни елементи – пейки, бордюри, огради, портали, декоративни пластики и др. Но заради здравината, ниското тегло и устойчивостта му към атмосферни влияния, олекотеният „въглероден” бетон все по-успешно навлиза в голямото жилищно и промишлено строителство.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: