Платежните навици на хората трайно се промениха от COVID-19
- Финанси - икономика
- Текст:
Съществува трайна промяна в нагласите на потребителите към безконтактни платежни методи. Това сочи проучването „Изгубени в трансакциите“ по поръчка на Paysafe, извършено от Sapio Research. Пандемията рязко промени начините, по които хората плащат, и повиши обема на безкешовите плащания. Очаква се тази тенденция да продължи в голяма степен и след края на COVID-19.
Резултатите са част от ежегодното проучване, разпространено от Paysafe Изгубени в трансакциите. То се провежда онлайн сред 8111 потребители от различен пол и възраст - в САЩ (2000), Великобритания, Канада, Германия, Австрия, България и Италия (по 1000). Периодът на провеждане на проучването е март-април 2021 г.
Картовите плащания продължават да бъдат популярен метод за онлайн трансакции, като 75% от българските потребители са използвали дебитни карти в последния месец. Този процент е почти сходен сред потребителите в Обединеното кралство (71%) и значително по-висок в сравнение със страни като Австрия, Германия и Италия, където средно 40% използват дебитни карти за покупки онлайн.
Дигиталните портфейли на свой ред са най-предпочитаната алтернатива на картовите плащания, като отново прави впечатление, че българите са активни техни ползватели – 46% сочат, че са плащали с дигитален портфейл през последния месец.
Евентуална причина за това повишено потребление на безконтактни методи за плащане е зачестилото онлайн пазаруване поради противоепидемичните мерки, социалната дистанция и др. От всички запитани респонденти на глобално ниво малко над 1/3 споделят, че значително са намалили физическото пазаруване в магазините и са заложили на онлайн покупки. В същото време плащанията с безкешови методи позволяват много по-добра проследяемост на разходите, което за 36% от българите е било основна причина да ги предпочитат пред парите в брой при пазаруване.
Сигурността на данните при онлайн плащания остава тема с приоритетно значение. В сравнение с 2020 г. днес потребителите са много по-уверени и спокойни за сигурността на финансовите им данни онлайн, като това може да се обясни с предпочитането на по-лесни и удобни за ползване платежни методи. 41% от българите сочат, че биха приели всички необходими мерки за по-голяма сигурност при онлайн трансакции, а 31% считат за водещ баланса между удобство, сигурност и добра защита при плащания онлайн.
Проучването отразява и още една тенденция, която всички следят с интерес – ще се върне ли на същото равнище физическото пазаруване? Сред българите 50% отбелязват, че дори след края на пандемията ще пазаруват толкова или дори по-често. По отношение на методите за плащане за последния месец при пазаруване във физически магазин 57% от потребителите плащат в кеш, а само 22% безконтактно, където е възможно.
Още по темата във
facebook