
Космическият пазар може да надхвърли $ 32 милиарда към 2027 г.
- Авиация и космонавтика
- Автор:

Най-бързо се развиват бизнесите, свързани със спътници, както и полетите в стратосферата (на височина от 15 до 30 км). Те изискват много по-малки инвестиции, бързо се изплащат и се търсят.
От друга страна, „големият” космически бизнес - ракетостроене, космически мисии и пилотирани полети - е бизнес на огромните инвестиции. Възръщаемостта им се усеща след десетилетия и в този бизнес могат да участват само милиардери като Илон Мъск, Джеф Безос и Ричард Брансън, които обаче работят и по държавни договори, т.е. имат и подкрепата на държавата.
Най-обещаващ изглежда космическият туризъм и високоскоростният спътников интернет, но и в тези сфери стартовите инвестиции са огромни. За частния бизнес засега най-перспективна се оказва сферата на събиране и обработка на спътникови данни, които могат да се използват за мониторинг и прогнозиране в екологията, навигацията, селското стопанство, риболова и др.
Работата в космоса поставя редица предизвикателства пред частния бизнес, но основното е дългият и много скъп цикъл на разработване, особено в ракетостроенето и космическите полети.
Създаването и тестването на работните прототипи обикновено отнема пет до седем години – време, през което компанията няма никакви доходи от съответната дейност, така че за подобни проекти са необходими не просто инвеститори, а по-скоро държавни поръчки и безвъзмездни грантове.
Космическата дейност предвижда и редица ограничения – множество специални лицензи, в някои случаи - затваряне на въздушното пространство и пр. Тъй като пилотираните полети носят по-висок риск за живота и здравето на екипажите, при тях изискванията са максимално сурови и технически, и юридически.
Наред с това частните космически проекти могат да съществуват само в синхрон с държавната космическа програма. Затова космическият бизнес се развива в страни с традиции в космическите полети, съответната развита инфраструктура и материално-техническа база.
Като прибавим и необходимите фундаментални научни разработки, които се финансират предимно от държавата, държавно-частното партньорство за момента се очертава като най-перспективен бизнес модел.
Ако се вярва на прогнозите, в близките 6 години най-активно ще се развива бизнесът със спътници и всичко, свързано с тях – мрежи, интернет, обработка и предаване на данни.
„Наземният” бизнес и държавите имат нужда от този тип услуги от космоса, особено с оглед развитието на „Интернета на нещата” (IoT) и Индустрия 4.0.
На второ място се нареждат доставките на товари, следват изпитанията от всякакъв вид и едва след тях се очаква активно развитие на полети с екипаж и туристи. Този сектор обаче изглежда най-атрактивен за масовия пазар с очакван оборот до 2024 г. от 1 милиард долара. За 2021 г. вече са планирани туристически полети до Международната космическа станция (МКС).
САЩ са лидер в частната космонавтика. НАСА привлича частния сектор в овладяването на космоса от 2006 г.
Началото е програмата Commercial Resupply Services, която предостави възможност на частни компании да превозват товари до космоса, а впоследствие и космонавти до МКС.
SpaceX на Илон Мъск ще „превзема” Марс (не с туристическа цел), а Blue Origin (Джеф Безос) и Virgin Galactic (Ричард Брансън) подготвят първите комерсиални орбитални полети.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Съдебната битка на Илон Мъск и OpenAI е насрочена за пролетта на 2026 г.

Ватиканът поиска да се прекрати продажбата на мощите на геймър, обявен за светец

Доналд Тръмп се труди през целия уикенд, за да привлече нови спонсори

Черен понеделник за борсите

Мъск пое космическата отбрана на САЩ

Великобритания чисти водите си от руски подводни шпионски устройства

Легендарната Kawasaki представи първия робот-кон в света

Първа събота на протести срещу Тръмп в целите Съединени щати
