С нова промишлена политика ЕС ще намали зависимостта си от Китай
- ЕС
- Автор:
Заради дефицит на микросхеми и полупроводници европейската автомобилна промишленост бе принудена да намали производството си. Подобна е ситуацията и в САЩ. На фона на световния недостиг на детайли за електрониката техният главен производител - Китай, трупа готова продукция.
Във връзка с това Брюксел срочно предприе промени в своята промишлена политика. В сряда миналата седмица я представи еврокомисарят по вътрешния пазар.
„В автомобилната промишленост през следващите 2 до 5 години полупроводниците ще представляват 35 на сто от стойността на автомобилите. Ето защо е стратегически важно да променим политиката си, заяви Тиери Бретон (на снимката). Това се налага, тъй като веригите на нашите доставки са разпръснати по целия свят, но най-голямата част от идват от Китай. Преди 20 години Европа покриваше 40% от глобалните потребности от полупроводници. Към настоящия момент – едва 9 на сто”, посочи еврокомисарят.
Европейският съюз иска да създаде така наречения полупроводников алианс на Европа, който да осигури вътрешно производство и да развива сътрудничество в тази сфера между държавите членки.
Подобен проект за изработка на акумулатори - EU Battery Alliance, бе реализиран през 2017 г., който привлече инвестиции за над 100 милиарда евро. Еврокомисията е описала подробно 34 изделия и 137 материала, които е окачествила като стратегически важни. Повече от половината от тях към днешна дата се внасят от Китай.
Микросхемите и полупроводниците присъстват във всички технологии, които европейците използват всеки ден. Икономист от брюкселския институт „Брьогел” предупреждава, че сривът на доставките ще се отрази директно върху всеки.
„Ще видите по-високи цени и по-малко разнообразие на стоките, когато поискате да си купите нещо”, коментира Симон Талапетра. „Европа трябва да се намеси, за да защити своите потребители”, добавя той.
Еврокомисията смята, че обновяването на промишлената политика ще помогне на ЕС да неутрализира своето влияние върху климата до 2050 г.
Още по темата във
facebook