Синдикат „Образование” предлага прекатегоризация на учителския труд
- Образование - актуално
- Текст:
Синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа” предлага да има прекатегоризация на учителския труд, като преподавателите да преминат от трета към втора категория труд, предаде Dariknews. Също така добавката от учителския пенсионен фонд да стане безусловна.
В позицията на синдиката се посочва, че делегираните бюджети, които търпят силна критика, са се усъвършенствали с прибавянето на компонентите за „паралелка” и „физическа среда”. Техният основен недостатък са недостатъчните средства, които се преразпределят чрез тях. Прибавянето на финансовия компонент „учител” би имал смисъл само ако средствата по единните разходни стандарти се увеличат с поне 25%, а средствата за образование станат 6% от БВП. От синдиката добавят, че в училищните бюджети не достигат средствата за ремонти на физическата среда, а със сегашните средства за образование преминаването на едносменен режим и целодневна организация е невъзможно.
Независимо от посочените несъвършенства на делегираните бюджети, синдикатът смята този режим като цяло за удачен и ще се бори за преминаване и на детските градини на делегирани бюджети, се казва в позицията. В нея се заявява, че „все още е неуспешна битката с прекомерната административна тежест в системата на образованието, политика, която наричаме бумащина и която затлачва цялата система”.
Според синдиката нарастващата агресия в клас, липсата на инструменти за превенция на този порочен процес и трудното партниране с някои родители са индикатори за неуспешната засега политика за възпитание на учениците в образователните институции. Без ясни задължения към българските родители чрез гарантирано действие на училищния правилник като безпрекословно задължителен акт, без императивни санкции към учениците - нарушители, възпитанието в образователните институции е мисия невъзможна, заявяват в позицията си от синдиката.
Екстремните обстоятелства, които в условията на пандемия поставиха цялото общество и образованието в частност под напрежение и стрес, доказаха убедително изключителното място на учителя в образователния процес, неговата роля и необходимост. Обещаното и осъществено двойно увеличение на учителските заплати допринесе за поставянето на педагозите на полагащото им се място в обществото. Трудът им се оцени като стратегически важен, сравним с този на лекаря. Повишеният авторитет и статусът на българските учители безспорно привлякоха и мотивираха в образованието повече млади учители, както и студенти, които се насочиха към педагогическите специалности, се отчита в позицията.
Още по темата във
facebook