Има ли разлика в качеството на хранителните продукти, предлагани в ЕС
- ЕС
- Текст:
Европейската комисия (ЕК) публикува резултатите от втората част на сравняването на качеството на хранителни продукти в ЕС, предлагани на пазара под една и съща марка. Целта на проучването бе да се установи, дали разликите в състава на продуктите могат да бъдат доловени от човешките сетива.
Първата част на проучването, публикувано през 2019 г., бе съсредоточена върху разликите в състава на хранителните продукти. Бяха анализирани почти 1400 хранителни продукта в 19 държави от ЕС, а анализът беше извършен от Съвместния изследователски център – службата за научни дейности и познания към Комисията. Изследването установи различия за около една трета от изпитваните продукти. 9% от сравнените продукти са се различавали по състав, въпреки че лицевата страна на опаковката им е била една и съща. Други 22% от продуктите с различен състав са имали сходна лицева страна на опаковката.
Констатациите от втората част на изследването установяват отново, че разликите в хранителните продукти не следват географски модел. Сетивни разлики се забелязват ясно там, където съществуват големи разлики в състава на продуктите, установява още изследването. Например могат да се възприемат значителни разлики в съдържанието на захар в зърнените закуски, влияещи върху общата сладост на продукта. Обратното, когато разликите в състава са малки, експертите не са могли да ги усетят, например, малки вариации в съдържанието на мазнини в картофения чипс. Като цяло в 10 от 20-те изследвани продукта са установени вкусови разлики.
Проучването бе проведено като пилотен проект за тестване на 20 продукта, които са показали разлики в състава в първата част на проучването. Проби от всеки продукт бяха закупени в 5 - 10 различни държави членки. Тъй като изпитващите са специално обучени за такива изследвания, е вероятно обикновеният потребител да не улавя непременно същите разлики. Дали разликите могат да бъдат установени от експертите, зависи не само от това, дали различията в състава са големи или малки, но и от видовете използвани съставки: може да се открие разлика между различните синтетични подсладители в оранжада, докато различните естествени подсладители в газираните безалкохолни напитки не са били открити. В същото време следва да се отбележи, че потребителите не основават решението си да закупят даден продукт изключително на сетивното преживяване, а могат да бъдат повлияни и от други елементи, като например разходи.
Това проучване е част от инвестиция в размер на близо 5 милиона евро от бюджета на ЕС за повишаване на знанията по въпроси, свързани с разликите в качеството, и за подпомагане на дейности за изграждане на капацитет за органите за защита на потребителите и сдруженията в целия съюз.
Още по темата във
facebook