Как ще се повлияят цените на жилищните имоти

Как ще се повлияят цените на жилищните имоти Снимка: pixabay.com

Прогнозите са за временен спад

рез март продължи инерцията на предишните месеци от тримесечието, защото дори след средата му все още имаше сделки и изповядвания. През месец април настъпи осезателен спад на запитванията, поради тревожността на собствениците, които се притесняват да показват жилищата си от една страна, и на клиентите, от друга - да ги посещават. 

Отбелязва се 50% спад на купувачите и 30% спад на посещенията в сайтовете за недвижими имоти, като постепенно тези стойности се покачват отново. Клиентът трудно се решава на покупка само при видео оглед, след това обмислят и разглеждат допълнително. 

Завърнали се българи от чужбина търсят имоти под наем. И често търсенето на имот под наем се превръща в търсене за закупуване на собствен имот. За българският клиент, имотът остава най-сигурната инвестиция в бъдещето и той внимава за вложението на парите си. Купувачите сега търсят конкретни имоти в конкретни сгради до определен бюджет, имат изисквания и търсят най-добрия дом за себе си.

Засилва се предлагането на средносрочни наеми от страна на агенциите за недвижими имоти, а обствениците на жилищата са свалили с около 10-15% от стойността на имотите си. 

Към днешна дата данните показват, че запитванията от мотивирани купувачи продължават. Въпреки това се регистрира спад от близо 70% в броя на регистрираните купувачи в сравнение с месеците преди въвеждането на извънредното положение. Купувачите са преразгледали бюджета си и са в очакване на най-доброто предложение, а именно имоти с атрактивни цени. 

Ако за цялата изминала 2019 година отстъпките в луксозния сегмент средно са били 5-10%, то сега наблюденията показват, че сделки се сключват, ако цената се намали с 10-20%.

Анализите на данните от предходната криза показаха, че немотивираните в началото на кризата продавачи продадоха през 2018 г. имотите си на ценови нива от 2008 г. Продавачите, които отказаха да продадат през 2009 г. с 10-15% отстъпка, продадоха през 2010 г. с 30% отстъпка.

За разлика от предишната криза, хората днес имат повече спестявания и не очакваме пазарът да се промени осезаемо.  Задачата на успешните агенции за недвижими имоти, е да се погрижи за бюджета на клиента по най-ефективния начин с нужното внимание и рационалност. 

Този период на съвземане не определяме като спад на цените, а по-скоро време за размисъл, правилно разпределяне на капитала, успокояване на хората и начертаване на новите цели в дългосрочен план.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: