Готови ли са софиянци да заменят личния автомобил за градския транспорт
- Транспорт и комуникации
- Текст:
Проектът ИНОЕЪР, съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие чрез Инициативата „Иновативни дейности за градско развитие“, има за цел подобряване качеството на въздуха в София чрез въвеждане на редица иновации в областта на устойчивата градска мобилност. Едни от вариантите за постигането на това са електрическите минибуси при поискване, въвеждане на зони с ниски емисии в града, такса „задръстване“ и др. Но за да сработят тези мерки, освен всичко останало е необходимо да има положителна промяна в моделите на поведение на жителите на столицата по отношение на тяхното придвижване.
Според данните от проучването домакинствата в София най-често притежават и ползват повече от един автомобил.
Ежедневно с личен автомобил се придвижват основно мъже (56%), като те ползват автомобила главно за ходене на работа и в допълнение – за други дейности като пазаруване, развлечение и др. При жените освен придвижването до местоработата от значение е необходимостта да се закара дете до училище, детска градина или извънкласна дейност (36% посочват това като причина да използват ежедневно колата си).
Хората, които ползват личните си автомобили, обясняват избора си с местоживеене – в краен квартал, неудобен или неналичен градски транспорт, нужда от много прекачвания, което прави придвижването бавно и скъпо, големи разстояния.
Причините да има по-малко велосипедисти в София в сравнение с повечето европейски градове са в недостатъчната велосипедна инфраструктура, сигурността на пътя и безопасността.
Шофьорите са недоволни от бавното навлизане на новите тенденции у нас, от неразрешените проблеми с разписанията, маршрутите, цената и хигиената в градския транспорт. Необходими са целенасочените усилия на Столична община, ЦГМ, транспортните дружества, работодатели и инвеститори, за да се насърчат по-голям брой хора да използват велосипеди.
Поради Ковид кризата хората сега са по-склонни да се грижат за здравето си, затова периодът е подходящ за координирани действия в тази посока, сочат изводите от проучването.
Изследването е проведено сред 455 респонденти от София на възраст над 16 г. през февруари 2021 г.
Подробна информация можете да намерите в пълния доклад от проучването „Обществени нагласи за преминаване към градски и активен транспорт“.
Още по темата във
facebook