От днес бяла и черна техника - с нови енергийни етикети
- България
- Текст:
От 1 март всички хладилници и други хладилни уреди, телевизори и електронни екрани, перални машини и комбинирани перални със сушилня, съдомиялни машини и др. трябва да се продават с новите енергийни етикети. До 19 март е преходният период, в който търговците все още имат възможност да ги поставят, съобщават от Комисията за защита на потребителите, която ще контролира дали новите етикети се прилагат правилно.
От септември месец предстои подмяна на етикетите и на осветителните тела. Актуализирането ще се става поетапно и ще е в сила за всички електроуреди. От 2022 година ще се подменят етикетите и на климатици, домакински фурни, вентилационни агрегати, водогрейни котли на твърдо гориво, прахосмукачки. До преформатирането на етикетите на всички 15 продуктови групи, на пазара ще има както стари, така и нови етикети.
"Търговците трябва да предоставят информация за енергийната ефективност, потреблението на енергия и на други ресурси от продуктите по време на употреба. Също така те трябва да предоставят допълнителна информация, за да може потребителите да избират по-ефективни продукти. Търговците, включително и онлайн магазините за електроуреди, трябва да излагат по видим начин енергийния етикет, било то в основната информация или като линк към информацията за продукта, коментира Игнат Арсенов, главен директор дирекция „Контрол на пазара“ на КЗП.
"Към момента ще дадем възможност на търговците да поставят новите етикети до 19 март, като в някои случаи срокът може да бъде удължен и до края на септември", каза още Арсенов.
Големината на етикета трябва да е такава, че етикетът да се вижда и чете ясно и да съответства на указаните размери, уточниха от КЗП. Визуализацията на етикета/продуктовия фиш да се осигури при първо щракване, ако става въпрос за линк, който води към новия етикет. За нарушение на изискванията за етикетиране на стоките на търговците ще се налага глоба от 300 до 1500 лева. Ако при проверка представител на КЗП установи, че даден продукт представлява риск за някои аспекти на защитата на интереса на потребителите, може да направи допълнителна оценка. Ако по време на оценката стане ясно, че има несъответствия в обявената информация за конкретния продукт, търговецът ще трябва да отстрани нарушенията. Може да се наложи продуктът да бъде изтеглен от пазара или да се спре от продажба за конкретен срок.
Още по темата във
facebook