Пазаруването с банкови карти става още по-прозрачно
- Проекти
- Автор:
Най-новото проучване на Mastercard в 10 европейски държави, включително България, показва отношението на картодържателите към информацията за трансакциите, която получават.
77% от участниците отбелязват, че понякога не могат да разпознаят покупки от историята на трансакциите си, като за 1 от всеки 5 това се случва често.
Анкетата е проведена през ноември 2020 г. сред 3300 банкови клиенти на възраст между 18 и 60 години, притежатели на разплащателни карти в Полша, Украйна, Чехия, Унгария, Румъния, Гърция, Словакия, Австрия, България и Сърбия.
При установяване на неясна трансакция почти 6 от всеки 10 потребители в Европа успяват след време да си припомнят покупката си, 6% не предприемат нищо, а останалите търсят разяснение от търговеца (6%) или от банката (35%).
Най-голяма част от българите – 57%, търсят първо съдействие от страна на банката, а след това се опитват да си припомнят дали са извършили плащането. Тази тенденция се наблюдава и в Гърция, Румъния и Украйна.
„Липсата на прозрачна и детайлна информация за извършените трансакци и поставя предизвикателства пред всички участници в плащането – води до объркване и несигурност на потребителите и повдига често неоснователни искове към банките и търговците. С безпрецедентния ръст на онлайн и мобилните плащания, това неудобство ускори необходимостта да намерим решение и Mastercard го намери – в партньорство с технологичната компания Ethoca. Разработихме лесна и удобна иновация за предоставяне на обогатена и разпознаваема информация за трансакциите, която да спомогне за по-доброто потребителско изживяване, да повиши прозрачността при плащанията, да представя по-добре самите търговци и да улесни банките“, каза Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.
При неразпознаване на трансакция картодържателите най-често се чувстват неспокойни (42%) или дори безпомощни (12%), като българите посочват най-високо ниво на негативни преживявания в Централна и Източна Европа – 47%.
Прозрачната и детайлна информация може лесно да бъде предоставена
В резултат на безпокойството от потенциална измама картодържателите често изпращат запитвания или подават чарджбек заявки към издателя в случай на трансакция, която не разпознават. В една трета от случаите картодържателите споделят, че в крайна сметка си припомнят, че са извършили трансакцията, но са забравили за нея. При още 1 на всеки 10 случая друг член на семейството е използвал картата за трансакция, неразпозната от картодържателя.
Участниците в проучването посочват, че искат да виждат повече детайли за трансакциите в историята на покупките си, за да ги разпознават по-бързо. Като най-полезна информация на първо място посочват името (67%) и логото (31%) на търговеца и място на покупката (44%). Така обогатена, историята на трансакциите би дала на потребителите увереността, че държат под контрол разплащанията си според 4 от 10 участници в проучването.
Решението на Mastercard и Ethoca внася необходимата яснота в информацията от мобилното банкиране и предоставя на потребителите допълнителни детайли за трансакциите като името и логото на търговеца и място на покупката. В допълнение към пускането на продуктовото решение Mastercard се ангажира да работи с издатели и търговци и по банков стандарт, който да подобри потребителското изживяване така, че обогатената история на трансакциите да бъде достъпна до 2022 г.
На logo.ethoca.com всички търговци могат да качат своето лого, което да се включва в каналите за онлайн и мобилно банкиране. Логото ще бъде свързано със съответните трансакции и ще дава ясна визуална индикация на потребителите за техните покупки.
Още по темата във
facebook