Онлайн търговията в България е нараснала с 8,83% през 2020 г.

Онлайн търговията в България е нараснала с 8,83% през 2020 г. Снимка: pixabay.com

Бъдещето налага търговците да присъстват на пазара и онлайн, и офлайн

През 2020 г. растежът на онлайн търговията у нас е достигнал 8,83% спрямо предходната 2019 г. Това става ясно от доклад на Българската Е-комерс асоциация (БЕА). Общо за последните пет години годишният ръст на този дигитален сегмент е между 21% и 35%, става ясно още от проучването.

Годината беше повратна за развитието на онлайн търговията. Затварянето на обекти за дълго време принуди много бизнеси да реорганизират дейността си и да заложат на по-силно интернет присъствие. Това доведе до сериозен ръст на новите запитвания за онлайн магазини и други дигитални проекти“ - коментира Любомир Русанов, член на БЕА. Според него тази тенденция тепърва ще разширява влиянието си и след утихването на пандемията.

Фокус върху новите технологии

За да продават по-успешно, необходимо е българските търговци да инвестират непрекъснато в иновации, които ще им донесат възможности за по-добро обслужване на клиентите, гъвкавост, разпознаваемост и още по-лесно управление на бизнес процесите. Наличието на електронен магазин е основата, която е необходимо да надграждат с инвестиции в редица други технологии, дигитален маркетинг и по-добро потребителско изживяване. От БЕА препоръчват на собствениците да заложат на технологични партньори, които имат доказан опит в дигиталните услуги и могат да им предоставят съпътстващо обслужване.

Нарастване на мобилната търговия

Прогнозите сочат, че до три-четири години търговията ще стане предимно мобилна. Допитването сред потребителите показва, че проучванията за покупка в повечето случаи стартират през телефона, независимо дали поръчката се прави онлайн или от физическия магазин на търговеца. Изводът е, че търговията в близко бъдеще ще се слее - няма да има граница между физическа и онлайн търговия, а връзката ще я правят мобилните устройства.

От офлайн към онлайн и обратно

Условията и промените налагат търговците да присъстват навсякъде - както чрез физически, така и чрез онлайн магазини. Предизвикателството пред много от тях през 2021 г. ще бъде да поставят началото на второто измерение в своя бизнес. Ако досега са оперирали само онлайн, време е да отворят и физически магазин, за да разширят присъствието си. Ако са оперирали изцяло физически, то интернет ще им помогне да достигнат до нов тип клиенти и да увеличат поръчките си.

Данните за нарастващия пазар сочат, че броят на новите инсталации на онлайн магазини е нараснал с 45,5% през 2020 г.спрямо 2019-а. Най-силният месец в това отношение е бил октомври 2020 г.

Междувременно става ясно, че според годишния доклад на E-commerce Europe обемът на B2C (бизнес към краен потребител) електронната търговия на продукти и услуги в България през 2020 г. е надхвърлил 1,9 млрд. лв. Очакванията за 2021 г. са тя да отбележи двуцифрен ръст.

Любопитна информация представи Българската Е-комерс асоциация и за предпочитаните от българите методи за разплащане при онлайн покупки. Сред тях все още преобладава наложеният платеж с 60%, следван от кредитните и дебитни карти с 32% и банковите разплащания с 8% от запитаните. За сравнение през 2018 г. същите показатели са били съответно 70%, 20% и 5 процента. През 2020 г. вече 75% от населението на България разполага с достъп до интернет, за сравнение през 2019 г. този показател е бил 71%.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: