Нанков: След три години от София до Варна ще се пътува по магистрала

Нанков: След три години от София до Варна ще се пътува по магистрала Снимка: mrrb.bg/bg

Заместник-министър Николай Нанков коментира и другите важни пътни проекти

„През 2024 година българските граждани спокойно ще пътуват по съвременен европейски, с високо качество аутобан от София до Варна“, каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на участието си в „Денят започва“ по БНТ.

С добри темпове върви 52-километровата отсечка от АМ „Хемус“ до разклона за Ловеч и Плевен. Същевременно започнаха подготвителните дейности по изграждане на 84-километровото трасе до Велико Търново. Строят се инженерни пътища, премахва се хумусният слой от имотите, които ще бъдат засегнати и др.

Хубава новина за Северна България, е че възложихме и строителството на магистралата от Русе до Велико Търново, която ще се изгражда с европейски средства на три лота. Строи се и основната пътна връзка на Северозападна България, Видин - Ботевград. Отчита се бърз напредък по трасето Ботевград - Мездра, като за улеснение на трафика предсрочно е пуснато трасе на биндер, добави Нанков.

От утре (1 февруари) започва ремонт на 16,5 километра от проблемния участък на АМ „Тракия“ между пътната връзка с АМ “Марица” и „Чирпан – Изток“. Очаква се ремонтът да завърши до Великден, за да не се пречи на трафика за празника и на туристическия поток през летния сезон. Това е един от обектите, строен и пуснат в експлоатация от правителството на Сергей Станишев, които ремонтираме ние, посочи Нанков.

Той даде пример и с друг проблемен участък, строен от предишни правителства като АМ „Струма“ (бившата АМ „Люлин“), където преди дни се свлече скална маса. „Това е най-скъпата магистрала, строена в България от 2007 г., а се срутва. Две години укрепвахме участък преди София, вчера имаме ново срутване“, каза Нанков.

Предстои завършването на тунел „Витиня“ на АМ "Хемус". Там се чака само осветлението от германска фирма, която е имала проблеми с доставката през месец декември. 

За магистрала „Струма“ заместник-министър Нанков информира, че е останал само най-тежкият участък през Кресненското дефиле. Има избрани изпълнители, но ще се изчака окончателното становище на ЕК за взетите екологични мерки. Очаква се до края на годината да завърши изграждането на тунел „Железница“ и мостовите съоръжения преди и след него. До края на годината ще приключи и строителството на най-тежкия участък от магистрала „Европа“, от Калотина до Драгоман. Последният 16-километров участък от Сливница до София ще се изгражда със средства от ЕС.

Над 2 200 са регистрираните понастоящем свлачища в страната, от които 990 са активни. За миналата година са се активизирали отново 40 стари свлачища, а 6 са новорегистрираните. Само в рамките на този месец има над 50 новообразувани, а причините са климатичните явления, свързани с високите температурни амплитуди, преовлажняване на почвите и скалните масиви. „Това са геодинамични процеси, които за съжаление тази година са с изключително голяма честота", допълни заместник-министърът.

„Трайно и дългосрочно свлачищата не се укрепват декември, януари и февруари, а в летните и есенните месеци. Сега се извършват само аварийни мероприятия", обясни Нанков.

Предстои да се реализира вторият етап от укрепителните дейности на свлачището по пътя за Рилския манастир, като се предвижда направата на тунелна завеса с дължина около 97 м и укрепване на земните пластове с 4-метрови анкери.

Държавата се намесва мигновено, работим и превантивно, където можем, но имаме над няколко хиляди проблемни точки с потенциал за срутвания, отделно над 2 200 свлачища, които обхващат над  200 000 декара", каза още Нанков.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: