През януари общият показател на бизнес климата се покачва с 6,9 пункта
- Прогнози
- Текст:
През януари 2021 г. общият показател на бизнес климата се покачва с 6.9 пункта спрямо декември 2020 г. (фиг. 1), като ръст на показателя е регистриран във всички наблюдавани сектори - промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги.
Фиг. 1. Бизнес климат - общо
Промишленост
Съставният показател „бизнес климат в промишлеността“ нараства с 6,1 пункта (фиг. 2), което се дължи на подобрените оценки и очаквания на промишлените предприемачи за бизнес състоянието на предприятията.
Фиг. 2. Бизнес климат в промишлеността
Позитивни са и прогнозите им по отношение на износа и производствената активност през следващите три месеца. (фиг. 3)
Фиг. 3. Очаквана производствена активност в промишлеността през следващите три месеца
През периода от октомври 2020 г. до януари 2021 г. осигуреността на производството с поръчки (измерена в брой месеци) се увеличава от 4,5 на 4,9 пункта, а средното натоварване на мощностите нараства с 1,2 пункта и достига 74,0%.
Най-сериозните затруднения за дейността на предприятията остават несигурната икономическа среда, недостатъчното търсене от страната, недостатъчното търсене от чужбина и факторът „други“ (фиг. 4).
Фиг. 4. Затруднения в производствената дейност в промишлеността (Относителен дял от предприятията)
Относно продажните цени в промишлеността са регистрирани известни очаквания за повишение, макар по-голяма част от мениджърите да предвиждат, че през следващите три месеца цените ще останат без промяна (фиг. 5).
Фиг. 5. Очаквания за продажните цени в промишлеността през следващите три месеца
Строителство
През януари съставният показател „бизнес климат в строителството“ се покачва с 5,1 пункта (фиг. 6) в резултат на по-благоприятните оценки и очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията.
Фиг. 6. Бизнес климат в строителството
По отношение на новите поръчки през следващите шест месеца прогнозите им са в посока на увеличение, което според тях ще доведе и до активизиране на дейността в краткосрочен план (фиг. 7).
Фиг. 7. Очаквана строителна активност през следващите три месеца
Несигурната икономическа среда продължава да е основният фактор, ограничаващ развитието на бизнеса, като през последния месец се наблюдава нарастване на негативното ѝ влияние. На второ и трето място остават недостигът на работна сила и факторът „други“ (фиг. 8).
Фиг. 8. Затруднения в строителната дейност (Относителен дял от предприятията)
Очакванията на преобладаващата част от мениджърите са продажните цени в строителството да запазят своето равнище през следващите три месеца (фиг. 9).
Фиг. 9. Очаквания за продажните цени в строителството през следващите три месеца
Търговия на дребно
Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно“ се увеличава с 11,2 пункта (фиг. 10), което се дължи на оптимистичните оценки и очаквания на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията.
Фиг. 10. Бизнес климат в търговията на дребно
Същевременно се подобряват и прогнозите на търговците както за обема на продажбите (фиг. 11), така и за поръчките към доставчиците през следващите три месеца.
Фиг. 11. Очаквания за продажбите в търговията на дребно през следващите три месеца
Най-сериозните проблеми за дейността на предприятията остават несигурната икономическа среда, недостатъчното търсене и конкуренцията в бранша, като през последния месец се отчита засилване на неблагоприятното въздействие на последните два фактора (фиг. 12).
Фиг. 12. Фактори, ограничаващи подобряването на бизнес ситуацията в търговията на дребно (Относителен дял от предприятията)
По-голяма част от търговците предвиждат, че през следващите три месеца продажните цени ще останат без промяна (фиг. 13).
Фиг. 13. Очаквания за продажните цени в търговията на дребно през следващите три месеца
Услуги
През януари съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите“ нараства с 6,0 пункта (фиг. 14), главно поради по-благоприятните очаквания на стопанските ръководители за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца.
Фиг. 14. Бизнес климат в сектора на услугите
Анкетата регистрира и известно подобрение в прогнозите им относно търсенето на услуги през следващите три месеца (фиг. 15).
Фиг. 15. Очаквано търсене в сектора на услугите през следващите три месеца
Основните пречки за бизнеса продължават да бъдат свързани с несигурната икономическа среда, фактора „други“, недостатъчното търсене и конкуренцията в бранша (фиг. 16).
Фиг. 16. Фактори, затрудняващи дейността в сектора на услугите (Относителен дял от предприятията)
По отношение на продажните цени в сектора на услугите очакванията на преобладаващата част от мениджърите са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца (фиг. 17).
Фиг. 17. Очаквания за цените в сектора на услугите през следващите три месеца
Още по темата във
facebook