Най-добрите футболни отбори в света губят над 2 млрд. евро приходи
- Свят
- Текст:
Тазгодишното издание на доклада на Делойт „Футболна лига на парите“ отразява въздействието и реакцията на футболните клубове на пандемията COVID-19 и профилира финансовите резултати на отборите с най-високи приходи в световния футбол по време на нарушения сезон 2019/20.
Няма съмнение, че това е един от най-тежките моменти, през който футболната индустрия някога е преминавала. Ескалиращата пандемия, несигурното завръщане на феновете на стадионите и различните подходи на телевизионните и търговските партньори и свързаното с тях признаване на приходите са фактори, които оказват значително влияние, съответно са взети под внимание в новото издание на Футболната лига на парите за 2021 г.
Според доклада 20-те най-добри клубни отбора за тази година ще пропуснат над 2 милиарда евро приходи до края на сезон 2020/21, включително суми от сезон 2019/20, в резултат на пандемията COVID-19. Тези резултати се дължат основно на това, че:
- Приходите от мачове на отборите са почти нулеви от март 2020 г. насам, като феновете вероятно няма да могат да се върнат на стадионите и сезон 2020/21.
- Отстъпките за излъчване на лигата на „голямата петорка" и УЕФА в момента възлизат на почти 1,2 млрд. евро, голяма част от които се поемат от самите клубове.
Нито един футболен отбор не е имунизиран срещу предизвикателствата на COVID-19 и докато други клубове по света са по-силно засегнати в относително изражение, тези, които участват в класацията „Футболна лига на парите“, понасят най-голямо финансово въздействие в абсолютна стойност.
По отношение на финансовата година, приключваща през 2020 г., 20-те футболни клуба, генериращи най-големи приходи, имат 8,2 млрд. евро комбинирани приходи, което е спад с 12% спрямо предходната година (9,3 млрд евро). Това намаление от 1,1 млрд. евро се обяснява със:
- спад в приходите от излъчване с 937 млн. евро (23%) главно поради отлагането на излъчвания за финансовата година, приключваща през 2021 г., и отстъпките за телевизионни оператори, свързани с нарушения сезон 2019/20;
- спад от 257 млн. евро (17%) на приходите от мачовете, за които се налага да бъдат отложени/изцяло отменени или възобновени при затворени врати;
- компенсация от увеличение на търговските приходи със 105 млн. евро (3%), което отразява началото на няколко основни търговски договорености в клубовете през 2019/20.
Други важни изводи на доклада са:
- Топ 20 клубовете генерират средно 409 млн. евро, което е спад от 55 млн. евро в сравнение с 2018/19 (464 млн. евро на клуб).
- Шест страни са представени в топ 20 на най-печелившите клубовете в света за тази година.
- Барселона (715,1 млн. евро) продължава да държи челното място в класацията, измествайки Реал Мадрид (2-ро място) и Байерн Мюнхен (3-то място), въпреки регистрирания спад на приходите с 15% в сравнение с 2019 г.
Въпреки пандемията клубът продължава да се възползва от силата на своя бранд благодарение и на новата си дигитална и търговска стратегия, която включва пускането на нова стрийминг платформа - Barça TV +, през юни 2020 г., чиято цел е подобряване на ангажираността на феновете. Барселона е и първият спортен клуб, който печели над 10 милиона абонати на YouTube канала си.
- Реал Мадрид (714,9 млн. евро) отново заема второ място в класацията.Не е изненадващо, че приходите от мачове са най-силно засегнати – спадът е с 36,6 млн. евро (25%) до 108,2 милиона евро, приходите от излъчване също са спаднали с 33,9 млн. евро спрямо 2019 (13%) до 224 млн. евро. Впечатляващо търговските приходи на отбора се увеличават с 28,1 млн. евро (8%) до 382,7 млн. евро.
Още по темата във
facebook