Как ще се възстанови автомобилната индустрия след пандемията
- Важно от "Икономика"
- Автор:
Ситуацията в момента
Шоурумите са затворени. Големите фабрики, с капацитет на производство стотици коли дневно, бездействат. В момента секторът бавно се обръща обратно към живота.
Досега само шепа фабрики са възобновили дейността си, като сред тях е двигателният завод на BMW в Хамс Хол и двигателното съоръжение на Toyota в Дийсайд, Северен Уелс.
Скоро ще започне работа и заводът на BMW Mini в близост до Оксфорд, както и цеховете на Jaguar Land Rover (JLR) в Солихул и Улвърхемптън, а фабриките за двигатели на Ford в Дагенхам и Бриджнд, както и производственото предприятие на Vauxhall в Лутън ще се включат в рестарта.
Фабриката на Nissan в Съндърланд ще остане затворена до юни, а с другия завод на Vauxhall в пристанището на Ellesmere ще очакват заповеди за влизане в експлоатация.
Тенденцията до голяма степен е подобна в Европа, където големи производители като PSA Group, Renault и Daimler бавно връщат фабриките в експлоатация. Сред отворените е най-голямата фабрика за автомобили в света на Volkswagen в родния си град Волфсбург.
Отворени фабрики, но затворени салони
Проблем за индустрията е, че въпреки че автомобилните компании сами решават кога да отворят отново заводите си и до каква степен да възобновят производството си, редица други фактори остават извън контрол. Например въпросът за автомобилните салони и неясните срокове за отварянето им. От това ще зависи повишаването на търсенето и клиентите всъщност ще искат да купят нови автомобили.
Най-рано салоните може да отключат вратите си в Англия на 1 юни, тъй като това е срокът, който премиерът Борис Джонсън е определил, след който „несъществените“ търговци на дребно ще се надяват да се отворят отново. Шотландия, Уелс и Северна Ирландия не са посочили дати.
Въпреки че някои автомобили вече се продават онлайн или по други отдалечени канали, повечето все още намират своя път към купувачите чрез търговските салони, а във Великобритания тези салони остават затворени.
Управителният директор на Vauxhall Стивън Норман каза пред BBC Newsnight, че иска британските салони да отворят възможно най-скоро.
Междувременно купувачите на автомобили в Англия вече могат да поръчат превозно средство онлайн и след това да отидат и да го вземат, съобщи наскоро търговският орган на Обществото на производителите и търговците на двигатели (SMMT). Уви, тази система „кликни и вземи“ няма да напълни шоурумите скоро.
Бъдещето на индустрията, която поддържа повече от 800 000 работни места само във Великобритания, остава дълбоко несигурно.
Мерки за безопасност
Автомобилните компании по принцип са свикнали да спират производствените линии от време на време за поддръжка или за приспособяване на нови дизайни, но в този случай рестартирането на фабриките е много по-голямо предизвикателство, до голяма степен поради от необходимостта да направят местата „безопасни“ и защитени от инфекция.
Всеки производител има собствени планове. Vauxhall, например, твърдят, че са въвели повече от 100 вида мерки за осигуряване на безопасността на служителите в своите заводи в Порт Елесмер и Лутън за предстоящото им отваряне.
Toyota постави маркировки на пода във фабриката си Deeside, за да гарантира, че персоналът стои на два метра един от друг.
Не беше изненада за никого, когато видяхме, че първите фабрики, които отвориха отново, са тези, работещи с пазарите в чужбина. Заводът Solihull на JLR, например, прави модели, които са популярни в Китай, където продажбите отново се възстановяват.
Хората купуват автомобили само ако могат да си ги позволят и ако се очаква икономиката да влезе в дълбока рецесия, покупката се отлага.
„Когато доверието на потребителите е ниско, наблюдаваме явлението затягане на коланите", признава Майк Хоуз, изпълнителен директор на SMMT.
„Ако отворите отново търговските салони, можете да стимулирате търсенето... и това ще помогне на производството. Ако направите този ход разумно, икономическите ползи от увеличението на работните места ще се усетят доста бързо", бе категоричен Майк Хоуз.
Още по темата във
facebook