Най-големият спад в икономиката на Германия след обединението

Най-големият спад в икономиката на Германия след обединението Снимка: pixabay

За първи път след финансовата криза немският брутен вътрешен продукт падна с повече от два процента за тримесечие. Това е явен знак за началото на рецесия...
За десет години германската икономика знаеше само една посока: нагоре. 2020 г. също започна обещаващо. И тогава пандемията на короната стигна до Германия. Март внезапно се превърна в месец на криза, бизнесът трябваше да се затвори, производството беше прекъснато. Ефектите от пандемията вече се виждат и в числа. Брутният вътрешен продукт (БВП) се сви с 2,2% през първото тримесечие в сравнение с предходното тримесечие.


Това съобщи Федералната статистическа служба в Берлин в петък, като обяви първата рецесия след финансовата криза. Само през първото тримесечие на 2009 г. БВП се е понижил повече отсега, тогава с 4,7 процента. В сравнение със спадовете от около пет процента във Франция, Испания и Италия, Германия все още е умерено засегната, каза Алберт Браакман от Федералната статистическа служба. Икономическите данни за първото тримесечие все ощe се влияят от два незасегнати месеца, януари и февруари.


Повечето германски икономисти се опасяват от двуцифрен спад за текущото тримесечие. „Очакваме спад в растежа от около десет процента", казва Клаус Мишелсен, ръководител на икономическата политика в Германския институт за икономически изследвания (DIW) в Берлин. Германия е изправена пред най-голямата рецесия в следвоенния период. За разлика от финансовата криза, в допълнение към промишлеността, секторът на услугите също беше силно засегнат, а частното търсене не само беше потиснато, но и временно замразено. 


Спадът на БВП с 2,2 процента се дължи на спадове във външната търговия, производството и потреблението. Производственият сектор вече претърпя най-големия спад от 1991 г. през март 2020 г. Със спад на производството с една трета, автомобилната индустрия беше най-силно засегната. Но машиностроенето и електрониката също произвеждат с около десет процента по-малко в сравнение с предходния месец. Индустрията преживява най-големия спад след обединението на Германия. „Икономическият спад е голям - казва Клаус Мишелсен от DIW, - практически няма победители.“ Абсолютното изключение са производителите на дезинфектанти, които според Федералната статистическа служба успяха да удвоят производството си спрямо предходната година. Март също ще се запомни като месец на празни рафтове за тоалетна хартия. Производителите увеличиха производството си този месец със 17 процента спрямо предходната година. Немските производители на юфка дори произвеждат 80 процента повече стока, отколкото през март 2019 г. 


Никога в следвоенния период бизнесът в цялата страна не е блокирал клиентите си в продължение на много седмици. В частност индустрията на облеклата пострада от това, като спадът на продажбите е над 50 процента през март 2020 г. Търговците на книги и канцеларски материали вероятно успяха да спасят част от бизнеса си чрез креативни идеи за доставка, но продажбите и тук паднаха с 20 процента. Там, където във вторниците е имало около 550 000 пътници в Германия, в последния вторник през март имаше само 16 000 пътници. Докато посетителите на ресторанти, фризьори и бутици бавно се доближават до предишния си бизнес с хигиенно разстояние, все още не е ясно кога на пътниците отново ще бъде разрешено да извършват международни полети.


Германският износ на стоки показва силен спад, започвайки от края на февруари. С минус от почти 12 процента в сравнение с предходния месец, те също паднаха по-силно, отколкото по време на финансовата криза през 2009 г. Потребителят усеща настоящите катаклизми и в портфейла си. Особено през април собствениците на автомобили се възползваха от цените на горивата, които бяха толкова ниски, колкото бяха през 2016 г. Въпреки това цените на плодовете и зеленчуците се повишиха тази пролет поради трудните условия на прибиране на реколтата в страни като Италия и Испания. Федералната статистическа служба показва пример за увеличение на цените за чушките с 30 процента и 20 процента за цитрусовите плодове. Въпреки понякога агресивното търсене на тоалетна хартия, цената й нарасна само с един процент през април. 


В Института на германската икономика (IW) в Кьолн също се очаква второто тримесечие да има много по-негативно въздействие. „Дори, например, автомобилната индустрия да засили производството, все още липсва купувачът“, казва Хубертус Бард, управляващ директор на научния отдел. Бард не смята програмата за икономически стимули да заработи до лятото. В момента все още има твърде много изисквания и условности в търговията на дребно и производството, които възпрепятстват инвестициите и частното потребление.


 „Сега виждаме, че спирането беше много по-лесно, отколкото да стартираме икономиката отново“, казва Бард. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: