Пет последствия за енергетиката на САЩ от избирането на Байдън

Пет последствия за енергетиката на САЩ от избирането на Байдън Снимка: woodmac.com

Какво може да направи администрацията на Байдън, за да повлияе на енергийните пазари през следващите години? Според експертите на консултантската компания WoodMackenzie има голям шанс републиканците да запазят контрола си над Сената. Това ще ограничи до известна степен възможностите за промени, които Джо Байдън планира.  

Джо Байдън предложи на американските избиратели коренно различна визия за енергийната политика от предшественика си Тръмп. За разлика от него, Байдън смята да съсредоточи усилията си върху курса за нетни нулеви емисии на парниковите газове до 2050 г. и да върне САЩ в Парижкото споразумение за климата. Наред със справянето с коронавируса и здравеопазването и икономиката на страната, новият президент ще се фокусира върху климатичните изменения и тяхното ограничаване. 

1. Подкрепа за офшорните вятърни централи. Администрацията на Тръмп забави процеса на одобряване на офшорни вятърни централи и дори предложи да затвори част от американското крайбрежие на Атлантическия океан от Флорида до Вирджиния. Очаква се администрацията на Байдън да действа бързо в подкрепа на държави и компании, които се стремят да развиват вятърната индустрия. 

2. Ограничения върху разработването на нефта и газа. Забрана за фракинга няма да има, но Байдън се ангажира да прекрати издаването на нови разрешителни за разработване на нефт и газ в обществени земи и в офшорните полета. Въздействието ще е минимално по отношение на находищата на сушата. По-значителен би бил ефектът върху офшорните находища (в морето), въпреки че ще отнеме известно време, за да станат действащи. Ако забраната за нови разрешителни е постоянна, би означавало, че до 2035 г. производството на нефт и газ в САЩ от офшорните находища ще бъде с около 30% по-малко, отколкото ако продължи издаването на такива разрешителни. Всеки опит за промяна на условията на съществуващите договори за наем ще бъде оспорен в съда от компаниите, които сега контролират федералните площи и които са сред най-големите производители в САЩ.  

3. Нови пречки за петролните и газовите инфраструктурни проекти. Решенията за федерални разрешителни за инфраструктурни проекти ще се вземат в зависимост от последиците за емисиите от парникови газове и изменението на климата. По този начин ще възникнат нови пречки за разработчиците на петролопроводи и газопроводи, както и по отношение на износа. 

4. Подкрепа за електрически превозни средства. Байдън планира да наложи по-строги стандарти за икономията на гориво, което ще подпомогне продажбите на електрически автомобили. Към 2030 г. може да има 4 милиона електрически автомобила на американските пътища в резултат на тези стандарти, което е почти 60% повече, отколкото ако бяха влезли в сила правилата на администрацията на Тръмп. Въпреки това въздействието върху търсенето на горива в САЩ през това десетилетие ще бъде минимално. Дори 4 милиона електрически автомобила представляват само около 1,5% от общо 275 милиона превозни средства, които се очаква да има по американските пътища през 2030 г. 

5. Няма да има бързо облекчаване на санкциите срещу Иран. Въпреки че Байдън беше силно критичен към решението на Тръмп за излизането на САЩ от международната сделка по ядрената програма на Иран и обеща промяна в подхода, това не означава, че той ще предприеме бързи мерки за облекчаване на санкциите, наложени от 2018 г. насам. Преговорите за евентуална нова сделка е най-вероятно да започнат едва към юни 2021 г., след изборите в Иран, но няма гаранция, че двете страни ще постигнат споразумение. 

 

Администрацията на Байдън наследява индустрия, която процъфтя през последното десетилетие, но претърпя крах заради колапса на цените на петрола. Той все още е важен източник на данъчни приходи за някои щати, както и голям работодател - не на последно място в Ню Мексико и Пенсилвания, ключови за победата на демократите.  

Ще успее ли Байдън да осигури по-силни стимули и растеж на икономиката на САЩ? Ако Сенатът е под контрола на републиканците, ще му бъде трудно да наложи икономическата си програма. За 2021 г. експертите прогнозират 2,8% икономически растеж. Рисковете за постигане на тази прогноза обаче се увеличават, ако Байдън успее да прокара плана си за икономическо възстановяване, отбелязват от консултантската компания.  
 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: