Зелената водородна революция е вече в ход

Зелената водородна революция е вече в ход

Докато възобновяемите енергийни източници сега са най-бързо развиващата се енергийна индустрия, водородът определено се опитва да ги догони..

През XXI век вероятно ще станем свидетели на възхода на мегамилиардната индустрия за водородно гориво. Наблюдаваме първите стъпки на държавите и това е изключително.

С обявяването на своята 10-годишна пътна карта за екологична водородна стойност 10,5 милиарда долара Испания се присъединява към множество други страни, които се стремят да развият тази някога „мръсна“ химическа суровина до гориво за транспорта, авиацията и корабоплаването с нулеви емисии.

До 2030 г. Испания се стреми към 4 гигаватови (GW) водородни електролизатори - устройства, използвани за разделянето на водата на водород и кислород. Ако този процес на водна електролиза се задвижва от възобновяеми енергийни източници, полученият водород е практически без емисии и следователно е „зелен“. По-голямата част от водорода днес обаче се произвежда от изкопаеми горива („син водород“) - най-често срещаната технология е парен риформинг (SMR) - който е с въглерод и метан. Така нареченият син водород се произвежда единствено от природен газ и със свързано улавяне на въглерод, което го прави по-чиста алтернатива на конвенционалните методи.

Изобилието от слънчеви лъчи в Испания прави тази страна идеална за производството на зелен водород чрез слънцето и вятъра - с около 62 GW прогнозен капацитет за възобновяема енергия. Понастоящем испанската икономика консумира 500 000 тона водород, извлечен от изкопаеми горива, в традиционните индустрии, включително смесване на бетон, рафиниране на петрол и производство на торове, което означава, че производството на зелен водород може да има незабавно въздействие върху емисиите.

Мадрид е уверен, че частният сектор ще вземе по-голямата част от необходимите 8,9 млрд. евро, но испанският енергиен секретар Сара Аагесен казва, че правителството ще подкрепи чрез инвестиции създаването на работни места в тази зараждаща се индустрия, въпреки че не предоставя конкретни цифри.

Това начинание е част от по-мащабна политическа инициатива в целия ЕС, която поставя зеления водород в центъра на своята сделка за икономическо възстановяване. През юли Комисията потвърди ангажимента си към технологията за гранични горива с Водородната стратегия на ЕС, която призовава за обща инвестиция от 430 млрд. долара в зелен водород до 2030 г. и капацитет на електролизатора от поне 40 GW.

Но Испания не е единствената държава с водороден мегапроект.

Лидерът на ОПЕК Саудитска Арабия изгражда съоръжение за зелен водород в своя авангарден футуристичен град Неом. Заедно със собственото си производство на енергия ACWA и американския индустриален гигант Air Products APD + 3,8%, съвместното предприятие ще построи завод, способен да произвежда 650 тона зелено водородно гориво на ден - достатъчно за захранване на 20 000 автобуса с водородно гориво. 

Корея и Япония разработиха пътни карти за насочване на свързаните с водорода инвестиции и политика през следващите години, включително насърчаване на производството на водородни горивни клетки (HFVC). Toyota Mirai е HFCV, представен през 2014 г., и има 10 300 продажби в световен мащаб от декември 2019 г., а корейският Hyundai произвежда SUV Nexo с водород. Китайската провинция Хъбей одобри проекти за производство на водородно оборудване, бензиностанции, горивни клетки и производство на водород, включително електролиза, на стойност 1,2 млрд. долара.

Може би най-амбициозният проект до момента е Азиатският център за възобновяема енергия със седалище в Пилбара, Западна Австралия. На 6500 квадратни километра вятърна и слънчева ферма ще произвеждат над 50TWh чиста електроенергия, голяма част от която ще задвижва производството на водород и амоняк. 

Очаква се пазарът на водородна мобилност да нарасне значително през следващото десетилетие, като някои оценки достигат до 70 млрд. долара до 2030 г.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: