Алтернативен SWOT анализ на туризма в България
- Важно от "Икономика"
- Източник: www.baatbg.org
- Автор:
Страната ни разполага със забележителни природни и културно-исторически ресурси за развитие на селски, еко- и културен туризъм. Това българско наследство предизвиква голям интерес у българските и чуждестранните туристи.
Повечето планински и селски райони нямат друга алтернатива за развитие освен този вид туризъм. Устойчивото развитие на алтернативен туризъм има възможността да съживи най-изостаналите части на страната ни и да ги превърне в достойно място за живот. За съжаление успешното развитие на туризма и алтернативните му форми е сериозно застрашено от липсата на субсидии, от процесите на реституция и от старомодното управление. В този смисъл българската държава е на път да се превърне в основното препятствие за развитието на туризма. Истината е, че тя няма принос за наблюдавания ръст в туризма. Той е единствено успех на българския бизнес.
Алтернативен SWOT анализ на туризма в България
1. СИЛНИ СТРАНИ
· Пазарно ориентиран алтернативен туризъм, основаващ се на природно и културно-историческо наследство с европейско и световно значение;
· Кулинарна традиция, основаваща се на отличното качество на българския земеделски продукт и вина;
· Специално внимание, отделено в рамките на европейските финансови инструменти на алтернативния, селския и екотуризъм; · . Развито интернет представяне на продуктите и услугите за алтернативен туризъм;
· Устойчиви малки предприемачи: места за настаняване, туроператори, съоръжения и услуги;
· Формирана клиентела и традиции на българския пазар за част от продуктите на алтернативния туризъм – основно за селски туризъм;
· Съществуващи критерии за доброволната сертификация на национално и регионално ниво в областта на настаняването и кухнята - напр. Зелена къща, Автентична България, Пан паркс;
· Положително отношение към алтернативния туризъм като мотор за регионално развитие и интерес към стартиране на малък туристически бизнес;
· Наличие на университетски програми с акцент специализирани видове туризъм и интерес към професионално развитие на студентите в тази сфера;
· Натрупан опит (професионализиране) в сферата на обслужването на голяма част от домакините в местата за настаняване/хранене и при допълнителните атракции.
2. СЛАБИ СТРАНИ
· Липса на национална стратегия, насочена към устойчиво туристическо развитие;
· Липса на адекватна маркетингова стратегия за популяризиране на страната ни като дестинация за алтернативен туризъм на чуждестранния пазар;
· Липса на работеща комуникация между субектите в туризма - предприемачи, обществени структури и държавни инстанции: липсва съгласуваност и синергия;
· Местната власт често е в плен на лобистки интереси и дори закононарушител;
· Мръсотията и лошото състояние на обществената и специализираната инфраструктура и на културно-историческото наследство са пречка пред предлагането на качествен продукт за алтернативен туризъм;
· Липса на продуктово разнообразие – еднообразен, сезонно и териториално ориентиран туристически продукт; · Практически несъществуваща мрежа от туристически информационни центрове.
3. ВЪЗМОЖНОСТИ
· Възвръщане на доверието на българския потребител чрез подкрепена от бизнеса и държавата информационна кампания и адаптирани за него продукти, отговарящи на съвременните технологии и модели на потребление;
· Подобряване на хигиената и транспортната достъпност до туристическите обекти;
· Насочване на транзитните посетители и почиващите по курортите към предложения за активности и тематични турове в планините и селата на България;
· Извеждане на автентичността, природното и културното наследство и кухнята като цяло като ключов елемент в продажбата на България като европейска дестинация;
· Подобряване на достъпа до финансови средства в рамките на европейските програми;
· Създаване на клъстърни обединения за съвместен маркетинг и продуктово позициониране; ·
. Създаване на атрактивни трансгранични туристически продукти, изградени върху общи природни и културни ресурси; . . Конкурсно подпомагане на центровете за професионално обучение и квалификация;
· Значително облекчаване на административните изисквания, свързани с продукта „домашно гостоприемство” и останалите услуги в сферата на алтернативния туризъм;
· Скъсяване на дистанцията между съвременните разбирания за туристическия бизнес и учебните програми в средните и висшите училища.
4. ЗАПЛАХИ
· Държавните структури все още не разбират интереса от развитието на алтернативния туризъм;
· Законовата рамка е старомодна и враждебна към туристическия бизнес;
· В работата на държавните институции липсва съгласуваност;
· Дългогодишното обвързване с веригите за масов туризъм и оттеглянето на последните поради застрояване и влошаване на бизнес средата могат да доведат до масови фалити;
· Лошото обслужване, съчетано с ниските цени като основен маркетингов инструмент, правят особено трудна промяната в имиджа ни на туристическа дестинация;
· Влошената възрастова структура на населението;
· Ниска квалификация и липса на основни познания за туризма сред заетите в туристическия бранш и тези, които тепърва стартират собствен бизнес;
· Загубата на много от традиционните занаяти и умения създава опасност от бърза загуба на идентичност и автентичност на местата с потенциал за развитие на алтернативен туризъм;
· Загубата на пейзаж в резултат на неразумно планиране води до понижаване на качеството на туристическите продукти и ще отблъсне истински платежоспособната клиентела;
· Новата рецесионна среда може да доведе до въздържане от почивка и пътувания.
От БААТ се надяват, че съвместните усилия на държавните структури (Държавна агенция по туризъм, Министерство на икономиката, Министерство на културата, Министерство на околната среда и водите, Държавна агенция по горите), неправителствения сектор, общините и местните съвети по туризъм ще допринесат за цялостното изграждане на българския туристически продукт и утвърждаването на България като туристическа дестинация за алтернативен туризъм. Въпреки че в момента съществуват значими проблеми, според експертите, страната ни може да се превърне във водеща дестинация в областта на алтернативния туризъм сред държавите на Балканите и Източна Европа.
Още по темата във
facebook