Как ще се промени модната индустия

Как ще се промени модната индустия Снимка: www.pxhere.com

Производството на дрехи също е засегнато от коронавируса.
Ако някога е имало време модата да се промени, това е сега. Индустрията бе силно засегната от пандемията COVID-19. Поръчки за дрехи за милиарди долари, направени при производители по цял свят, бяха отменени. Основните физически търговци на дребно затвориха. Онлайн продажбите намаляха с 30-40% в САЩ. По-голямата част от модните фирми вероятно ще претърпи финансови затруднения през следващите месеци. Мнозина няма да оцелеят.

Така нареченият черен лебед, COVID-19, разкри основна слабост в традиционната модна система: съвпадение на търсенето и предлагането. Отрасловите лидери отдавна знаят, че старият начин на работа - т.е. сезонно производство на артикули без предварителна обратна връзка с клиентите, а след това месеци по-късно да се надяват тези артикули да се продават в магазините на дребно по целия свят - не работи. Свръхпроизводството в индустрията работи с невероятните 30 - 40% всеки сезон. За бизнес с 2,5 трилиона долара глобални годишни приходи модата е узряла за основна промяна на начина на производство и в какви количества.

Традиционната модна система не само е финансово разточителна, но е и много вредна за околната среда. Модата е вторият най-голям замърсител на водата в света. Браншът също е отговорен за приблизително 10% от всички въглеродни емисии. Цената на красотата на планетата е висока и реална.

Тъй като светът спира на пауза по време на тази криза, модният свят има възможността да преосмисли как прави нещата, финансово и екологично. Нека да разгледаме някои от промените, които биха могли да настъпят.

Производство по поръчка


Нарастващ брой експерти в индустрията смятат, че бързото производство по поръчка е важна част от новото бъдеще на сектора. Един от тези хора е Кирби Бест, главен изпълнителен директор на OnPoint Manufacturing, със седалище във Флоренция, Алабама. Той проектира технологично и производствено съоръжение, което позволява на модните марки да предлагат бързо и ефективно продукти на пазара. 

Използвайки модел по заявка, нашите клиенти вече не се нуждаят да поръчват стотици бройки, които не могат да продадат. При производството по поръчка няма инвентар, няма отпадъци от плат и няма складиране“, казва Бест. 

По поръчка е както по-икономично, така и по-устойчиво. Отпадъците в индустрията са широко разпространени и скъпи. Производството по поръчка позволява на модните марки да намалят своите първоначални парични нужди и да сведат до минимум излишните запаси. Освен това е по-логично. Докато традиционното производство на облекло се извършва седмици или месеци преди продажбите, то по поръчка е бързо и точно: продуктът се произвежда само след като продажбата е била резервирана и може да се достави след няколко дни. 

Но бързото производство по поръчка ще бъде ли трансформативно за индустрията? Необходимите инвестиции в оборудване и умения за рязане и шиене са скъпи и сложни.




Локални срещу глобални

Производството по поръчка е най-ефективно, ако се извършва близо до крайния потребител. Това позволява на марките да продават онлайн и да доставят на клиентите в рамките на дни, без да държат инвентар. Например с местоположението си в Алабама, OnPoint може да получи поръчка и да я изпрати до прага на клиента почти навсякъде в САЩ след ден или два.

Обосновката, която най-често се дава от индустрията за производство в чужбина, е предимството на разходите. Тази логика може да е недостатъчна, като например в Азия, където индустрията е подценила общата база на разходите: „Когато гледате единствено на производствените разходи за единица, получавате само част от картината. Трябва да вземете предвид и други фактори, като складиране, превоз и рисковете, свързани със стойността на времето. Когато се вземе предвид всичко това, не съм сигурен, че цената на производството в Азия наистина е по-ниска. COVID-19 приведе всичко това във фокус“, казва Бест. Според него производството в крайна сметка ще се върне по-близо до клиента, за да се извърши на пазар в близост до мястото, където той или тя живее.

Въпреки това, някои експерти в отрасъла се опасяват, че преминаването към „само местно“ производство ще навреди на индустрията по други начини, включително загубата на специализирани умения и техники.

Бибху Мохапатра, моден дизайнер, базиран в Ню Йорк, подчертава опасността да изоставим производството в чужбина: „Ако не мислим в световен мащаб, някои умения и занаяти ще умрат, като бродерия, която излиза от Индия.“ Той също така посочва въздействието върху хората, работниците. „Вярвам в подкрепа на местния бизнес, но трябва да поддържаме баланс. Не можем да оставим хората зад себе си. Като творец нося отговорност да обърна внимание на занаятчиите, които от самото начало подкрепят бизнеса ми." 

Тъй като връщането към местното производство е вероятен сценарий за индустрията, изглежда, че тази промяна трябва да се извърши внимателно или може да предизвика повече проблеми, отколкото решава. Балансираната комбинация от глобално и местно производство е може би най-добрият начин за напред. 



Краят на модните сезони

Лидерите в индустрията все повече са съгласни, че марките, които се придържат към „модните сезони“ - т.е. въвеждането на фиксиран брой колекции всяка година според зададения график - има все по-малко смисъл. Тази традиция може да доведе до затваряне на марки и търговци с големи количества инвентар, който не се продава. 

Пример за това е настоящата ситуация на COVID-19: поради рязкото спадане на потребителското търсене много марки и търговци на дребно са с огромен излишък от дрехи от сезон пролет/лято 2020. Този инвентар ще загуби по-голямата част от стойността си през следващите няколко месеца и ще бъде премахнат от магазините на ниски цени до края на лятото.

Мохапатра отбелязва, че той и много от неговите дизайнерски приятели преосмислят подхода си към сезонните колекции: „Потребителите са разочаровани. През лятото жените влизат в универсален магазин, за да търсят бански, и не намират нищо. Всичко, което е там, е отпаднали стоки.” Следователно той е склонен да произвежда по-малки бройки всеки месец.

В екологичен план „безсезонната" колекция е много по-добра, понеже няма да се произвеждат повече дрехи и отпадъци. тъй като се натрапва представата, че всяка колекция има кратък срок на годност, който трябва да бъде заменен с предлагането през следващия сезон - което води до производство на повече дрехи и отпадъци. Какво влияние ще има тази промяна върху модната креативност и как дизайнерите проектират, предстои да видим. 



Първият потребител

Растеж се отбелязва при онлайн пазаруването на дрехи. Потребителите, които преди това пазаруваха само във физически магазини, купуват онлайн за първи път. Марките, които не бяха развили своите възможности за електронна търговия, сега правят това. Преките отношения между марки и клиенти се насърчават както никога досега.

Тенденцията да станем по-дигитални създава по-добър, по-директен диалог между модните марки и техните клиенти - и предлага дизайнерски инструменти, за да се разберат по-добре вкусовете и предпочитанията на купувачите.“ Коронавирусът поставя клиента в светлината на прожекторите 

Старата система не беше устойчива. Вече не можем безпроблемно да произвеждаме неща и се надяваме потребителят да продължи да купува. Фокусът, сега повече от всякога, трябва да бъде поставен върху потребителя", казва Бибху Мохапатра.

Как тази промяна се отразява на много търговци на дребно, предстои да видим. Онези, за които основната част от бизнеса им вече е онлайн, очевидно ще имат полза. „За търговците на дребно с много търговски марки ще бъде по-важно от всякога да оправдаят различието си, било то чрез курация, местоположение или цена.“ 

В крайна сметка всяко увеличено внимание от страна на индустрията върху движението към устойчивост подобрява марките и купувачите. Интересът на потребителите към устойчива мода нараства, като интернет търсенето се утроява между 2016 г. и 2019 г. Това се отразява в нарастващия интерес, който потребителите проявяват към закупуване на устойчиви дрехи и използване на услуги за наемане на дрехи, което е по-екологично от пазаруването през сезона. Това бе демонстрирано и при протестите срещу разточителството по време на Седмицата на модата в Лондон през септември миналата година, която предизвика значителен интерес. 

Безспорно пандемията COVID-19 оказва значително влияние върху модната индустрия. Как бизнесът ще реагира в дългосрочен план? Дали марките ще въведат промени, като например преминаване към производство по поръчка чрез местни компании? Потребителите ще искат ли по-тясна пряка връзка с марки, които отклоняват излишното производство и се фокусират върху устойчивостта?

2020 г. досега е хаотична година за бизнеса, но хаосът поражда възможности. Време е модната индустрия да се активизира.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: