Германия: Как се справя издателската индустрия с коронавируса

Германия: Как се справя издателската индустрия с коронавируса Снимка: Pixabay

Франкфуртският панаир на книгата започва днес като виртуално специално издание. По време на пандемията се чете много, но как издателите могат да се възползват от това обстоятелство?

17 март 2020 г. е паметна дата за немската търговия с книги. На този ден читателите преоткриха книгата за себе си. Беше денят преди влизането в сила на ограничителните мерки поради епидемията, денят с най-високи продажби през годината. След това индустрията тръгна надолу.

Докато книжарниците бяха затворени в почти всички федерални провинции (с изключение на Берлин и Саксония-Анхалт) през пролетта, продажбите спаднаха рязко и бяха с 65,7% под същия период на предходната година. И никой не знаеше дали търговията на дребно ще успее да компенсира тези загуби отново. 


Според проучване на Börsenverein des Deutschen Buchhandels, издателите заявяват в края на първата половина на годината, че продажбите са намалели с 30,9%. „През март, април и май продажбите бяха проблемно ниски, но нещата започнаха да се увеличават през юни“, обяснява Мартин Шпилес, ръководител на комуникациите във франкфуртското издателство С. Фишер. „Сега сме доста оптимистично настроени, че все още можем да наваксаме много до края на годината."

По време на ограниченията не всички категории книги бяха еднакво силно засегнати от спада в продажбите. Спадът е особено забележим при книгите за пътуване (-89,6%), нехудожествената литература (-69,3%). Ръководствата (-69,6%) също попадат значително на червено. Продажбата на книги за деца и младежи също първоначално е намаляла с 62 процента в сравнение със същия период на предходната година. Много книжарници изпитваха остри икономически нужди. Липсваше финансовата възглавница поради ниските маржове.

Търговията се възстанови значително, след като книжарниците отново отвориха врати. В края на първата половина на годината продажбите на детски и младежки книги дори нараснаха (+3,6%), бяха закупени повече книги, отколкото през същия период на предходната година.

Издателството Carlsen Comics от Хамбург, което продава основно чуждестранни комикси в Германия, се възползва от тази тенденция. В момента издателят се справя доста добре, признава програмният директор Клаус Шиковски. „Трябва да живеем с някои отлагания, тъй като чуждестранните пазари все още не са се възстановили, но като цяло финансово сме по график. Това може да се разглежда като успех през тази необикновена година", каза Шиковски.

Последните данни от септември показват: В областта на художествената литература индустрията е само с 3,7% под резултата от предходната година, докато  при книгите за деца и младежи нещата дори изглеждат по-добре. „Издателите ще се измъкнат - казва Йоахим Унселд, ръководител на франкфуртското издателство. - Това е добрата новина, защото хората продължават да четат и книгата има бъдеще дори по време на криза."

За да минимизират потенциалните загуби, много книжарници са били доста креативни. Книгите бяха доставени вкъщи. Ако нямате услуга за онлайн поръчки, можете бързо да настроите такава. По време на пандемията за един милион души книгите бяха поръчани онлайн или по телефона за първи път в домовете им или взети в клона. Това показва изследването на института за пазарни проучвания на GfK, „Книгата по време на Корона". Много магазини продаваха ваучери на своите клиенти, за да останат ликвидни. 
Паралелно с дейностите в търговията на дребно много клиенти очевидно откриха четенето като ново занимание в кризата. Специален анализ на GfK във Франкфуртския панаир на книгата установи, че използването на книги в медиите се е увеличило с дванадесет процента сред населението в сравнение с времето преди пандемията. Увеличението е било по-голямо само за стрийминг услугите.

Проучването също така показва, че във възрастовата група между 10 и 19 години почти една трета чете по-често, отколкото преди пандемията. Младежите посягат към книгата много по-често. Това се потвърждава и от ръководителя на комуникациите Шпилес от Verlag S. Fischer: „По време на кризата имаше силно търсене на книги за деца и младежи.“

Издателите и авторите обаче трябваше да отменят много четения и подписвания на книги. Обявените нови книги са отложени. „Отмяната засегна около 20 процента от книгите - продължи Шпилес. - Винаги със съгласието на авторите. Това определено означава загуба на продажби, но значително подобрява шансовете на останалите книги в тази екстремна ситуация."

„Ситуацията не е добра за авторите, които трябва да се откажат от много срещи по време на четенията. А за автор с нова книга това е катастрофа", добавя издателският директор Унселд от Frankfurter Verlagsanstalt - и сега Frankfurter Buchmesse, който заради пандемията трябва да се проведе без публика и без закрит панаир. „Разбира се, това е удар за офиса, Франкфуртският панаир на книгата не е просто бизнес събитие, а културно събитие. И културата живее от лична среща", каза Унселд.

Франкфуртският панаир на книгата гледа уверено към бъдещето, а събитията като специално издание вече са преместени до голяма степен в интернет. Четенията и интервютата на панаирната сцена на ARD също ще бъдат излъчвани от Франкфуртския фестивал без публика.

„Пандемията налага преосмисляне тази година", каза директорът на панаира Юрген Боос. „Цифровите формати не заменят личната комуникация, но позволяват комуникация на хиляди километри. Традиционната, самоуверена книгоиздателска индустрия се позиционира дигитално по-широко и в резултат  на това стана по-достъпна. Това е силен сигнал за надежда", заяви Бус.
 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: