Сет Годин: Трябва ли ни свободен пазар?
- Маркетинг
- Източник: seths.blog
- Автор:
Снимка: avclark.com
Известният маркетолог Сет Годин* разсъждава за парадоксите на интернет икономиката.
Свободните пазари не са толкова често срещани, колкото изглеждат.
В лавките с храна на бейзболен мач се продава това, което притежателят на лиценза иска да продава. Това също е вид избор, но изборът е опростен: или се съгласете, или напуснете.
Идеята за свободен пазар е сложна по чисто географски причини: във всяка една точка в пространството може да съществува само един бизнес. Пето авеню в Ню Йорк изглежда като епицентър на търговията, но тъй като договорът за аренда трябва да е дългосрочен и са необходими огромни свободни парични потоци, свободата на избора е твърде малка.
Свободният пазар е мощен механизъм за решаване на проблеми, но е трудно да се гарантира неговата работа в дългосрочен план.
Интернет обаче премахна географския проблем. Shopify** може перфектно да поддържа милион или милиард виртуални магазини - те изобщо не заемат място.
И когато интернет беше млад, пазарът на идеи бе открит за всеки, който можеше да влезе онлайн от библиотеката.
Но интернет също така поощрява и мрежовите ефекти, а мрежовите ефекти водят до монополи. Google всъщност не се нуждае от свободен пазар за идеи (те мразят блоговете) - те искат пазар, където да играят ролята на собственик.
Facebook даде думата на множество хора, които преди това нямаха достъп до трибуната да ги изведе на нея, но алгоритмите на компанията и нейният фокус върху кликванията доведоха до огромно възмущение, защото хората, които получават достъп до трибуната, разяждат основите на нашата култура. Това навежда на мисълта, че обществото невинаги иска свободен пазар - по-скоро иска пазар, който да е удобен, предсказуем и сигурен.
И така се появява Lyft***, например, където от „пазара" има само едно име, защото шофьорите не могат сами да определят цени или да генерират някакви иновации.
Нашата култура като цяло постепенно се премести от напълно свободен пазар (базар на открито в монголските степи) към пазар, където взаимодействието все повече се огражда от монополни и регулационни огради.
Спечелихме много по отношение на надеждността и управлението на страничните ефекти. Но загубихме гъвкавост и бързина.
Повечето хора, които скърбят за загубата на свободния пазар, всъщност не искат да живеят в свят, в който има само свободен пазар.
В същото време е много важно да се борим с пазарната власт на отделни големи играчи, търсейки по-ефективни решения.
* Сет Годин (Seth Godin) е американски експерт по маркетинг и автор на бизнес книги в областта. Завършва компютърни науки и философия, а впослествие получава магистърска степен по бизнес администрация.
На български са издадени бестселърите му „Лилавата крава“, „Дълбоките води“ и др. Сет Годин е автор на най-популярния маркетингов блог в света.
Негови са думите „Вместо да бъдат учени, най-добрите маркетолози са художници“ – из книгата „Всички търговци са лъжци“.
„Не търсете потребители за продуктите си, търсете продукти за потребителите си.“
** Shopify е добре познат в индустрията за електронна търговия като една от най-лесните за употреба интегрирани хостинг платформи. Използвайки Shopify, собствениците на магазини могат бързо да създават професионален, изчистен и изцяло отговарящ на нуждите сайт без познания в програмирането.
*** Lyft Inc. разработва, предлага на пазара и управлява мобилно приложение, предлагащо превозни средства под наем, моторизирани скутери, система за споделяне на велосипеди и доставка на храна.
В лавките с храна на бейзболен мач се продава това, което притежателят на лиценза иска да продава. Това също е вид избор, но изборът е опростен: или се съгласете, или напуснете.
Идеята за свободен пазар е сложна по чисто географски причини: във всяка една точка в пространството може да съществува само един бизнес. Пето авеню в Ню Йорк изглежда като епицентър на търговията, но тъй като договорът за аренда трябва да е дългосрочен и са необходими огромни свободни парични потоци, свободата на избора е твърде малка.
Свободният пазар е мощен механизъм за решаване на проблеми, но е трудно да се гарантира неговата работа в дългосрочен план.
Интернет обаче премахна географския проблем. Shopify** може перфектно да поддържа милион или милиард виртуални магазини - те изобщо не заемат място.
И когато интернет беше млад, пазарът на идеи бе открит за всеки, който можеше да влезе онлайн от библиотеката.
Но интернет също така поощрява и мрежовите ефекти, а мрежовите ефекти водят до монополи. Google всъщност не се нуждае от свободен пазар за идеи (те мразят блоговете) - те искат пазар, където да играят ролята на собственик.
Facebook даде думата на множество хора, които преди това нямаха достъп до трибуната да ги изведе на нея, но алгоритмите на компанията и нейният фокус върху кликванията доведоха до огромно възмущение, защото хората, които получават достъп до трибуната, разяждат основите на нашата култура. Това навежда на мисълта, че обществото невинаги иска свободен пазар - по-скоро иска пазар, който да е удобен, предсказуем и сигурен.
И така се появява Lyft***, например, където от „пазара" има само едно име, защото шофьорите не могат сами да определят цени или да генерират някакви иновации.
Нашата култура като цяло постепенно се премести от напълно свободен пазар (базар на открито в монголските степи) към пазар, където взаимодействието все повече се огражда от монополни и регулационни огради.
Спечелихме много по отношение на надеждността и управлението на страничните ефекти. Но загубихме гъвкавост и бързина.
Повечето хора, които скърбят за загубата на свободния пазар, всъщност не искат да живеят в свят, в който има само свободен пазар.
В същото време е много важно да се борим с пазарната власт на отделни големи играчи, търсейки по-ефективни решения.
* Сет Годин (Seth Godin) е американски експерт по маркетинг и автор на бизнес книги в областта. Завършва компютърни науки и философия, а впослествие получава магистърска степен по бизнес администрация.
На български са издадени бестселърите му „Лилавата крава“, „Дълбоките води“ и др. Сет Годин е автор на най-популярния маркетингов блог в света.
Негови са думите „Вместо да бъдат учени, най-добрите маркетолози са художници“ – из книгата „Всички търговци са лъжци“.
„Не търсете потребители за продуктите си, търсете продукти за потребителите си.“
** Shopify е добре познат в индустрията за електронна търговия като една от най-лесните за употреба интегрирани хостинг платформи. Използвайки Shopify, собствениците на магазини могат бързо да създават професионален, изчистен и изцяло отговарящ на нуждите сайт без познания в програмирането.
*** Lyft Inc. разработва, предлага на пазара и управлява мобилно приложение, предлагащо превозни средства под наем, моторизирани скутери, система за споделяне на велосипеди и доставка на храна.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:
Провали се избранникът на Тръмп за главен прокурор
В Канада разрешиха на компанията Neuralink на Илон Мъск въвеждането на чип в мозъка
Появи се кандидат купувач за взривения „Северен поток 2”
Първи арести в Сърбия заради срутването в гарата на Нови Сад
Златото реагира „като по часовник“ на ескалацията в Украйна
Служители определят най-добрите работодатели у нас в независима онлайн класация
Американската армия тества картечница с изкуствен интелект
Разкриха кражба на криптовалута за около $ 1 милиард
Ще успее ли Австралия да забрани достъпа на деца до социалните медии
КЕШ клуб
300
3 000
30 000